Článek
Vozy „Škoda–Solaris 24m“ budou vůbec nejdelšími trolejbusy využívanými v MHD v Česku, měří 24,7 metru. Praha je prvním městem u nás, kde budou jezdit. Dopravní podnik jich do metropole pořídil celkem dvacet, vyšly na zhruba 620 milionů korun.
„Trolejbus uveze 179 cestujících. A právě z těch kapacitních důvodů jsme tyto dlouhé trolejbusy pořizovali. Ve špičkách jsme museli na obsluhu linky 119 nasazovat dva kloubové autobusy za sebou a tento trolejbus je schopný je nahradit,“ řekl Novinkám generální ředitel DPP Petr Witowski.
„Jedná se o vozidlo tříčlánkové, taky se dá říkat dvoukloubové. Vozy mají velmi dobrý průjezdný průřez, tím, že jsou články relativně krátké, tak by mělo vozidlo být schopno kopírovat tu průjezdnou stopu pro normální autobus,“ vysvětlil technický ředitel z DPP Jan Šurovský.
Za okny metra pluje velryba či běží stádo slonů. Poetické výjevy ale z tunelů brzy zmizí
Na netypicky dlouhý vůz si budou muset jeho řidiči zvyknout a manévry s ním nacvičit. „Zejména v prostoru Nádraží Veleslavín to bude velmi citlivé, protože tam je místa velmi pomálu. Koneckonců terminál Nádraží Veleslavín měl sloužit už jen pro místní dopravní obslužnost a nepročítalo se, že tam bude ukončená linka z letiště, ač tomu tak už osm let je,“ připomněl Šurovský.
„Obavy nejsou nutné u řidičů samotných trolejbusů, ani u těch kolemjedoucích,“ rozptyloval možné obavy Radek Svoboda ze společnosti Škoda. „Tříčlánkový trolejbus se i přes svoji délku ovládá velmi dobře, jeho řízení a manévrování je srovnatelné s běžnými kloubovými trolejbusy,“ dodával.
Trať už se staví
Novinka si vyžádala i vybudování infrastruktury. Trolejové vedení se začalo stavět na začátku tohoto roku.
„A někdy na konci února bychom měli být s tratí hotoví. Dnes už je fyzicky vidět, že je postavená trať z nádraží Veleslavín až do Divoké Šárky, v posledním týdnu probíhala výstavba trolejového vedení dál směrem k pražskému okruhu a v prostoru kolem obchodního domu Šestka až k terminálu 3,“ vyjmenoval Šurovský.
Po trolejích zvládne hybridní vozidlo terén z Veleslavína ke starému letišti. „A celé to pokračování dál na terminál 1 a 2 bude realizovat na baterii s možností se dobíjet na konečné na letišti,“ doplnil technický ředitel.
První zkušební kilometry začne nové vozidlo najíždět pravděpodobně na začátku prosince. „Trolejbus musí najet zhruba pět tisíc kilometrů bez cestujících. My ho budeme testovat na té už exitující trati mezi Palmovkou a Miškovicemi,“ uvedl Witowski. Pak se přidají i cestující a po dokončení trati na letiště se zkušební provoz rozjede i tam.
V průběhu března 2024 pak definitivně skončí autobusová linka č. 119 a plně ji nahradí trolejbusy na nové lince s číslem 59.
Pražský dopravní podnik nakoupí od Škody Transportation tramvaje za víc než 16 miliard
Hřib: Trolejbusy k Praze patří
„Trolejbusy byly v Praze zrušeny před přibližně padesáti lety, my je teď do města vracíme. Já si myslím, že jejich rušení byla chyba, trolejbusy k Praze jednoznačně patří,“ zhodnotil náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu Zdeněk Hřib.
Připomněl také, že i přes benefity, které velkokapacitní bezemisní trolejbus přinese, se stále jedná jen o dočasné řešení hromadné dopravy na letiště, kam má Správa železnic vybudovat preferované železniční spojení.
„Jakmile se tohle stane, dlouhé tříčlánkové trolejbusy budeme moct použít v Praze na jiné lince. Plánujeme je přesunout na linku 136 (Sídliště Čakovice-Jižní Město - pozn. red.), což je také velice důležitá a vytížená trasa,“ řekl Hřib.
Za krok správným směrem hodnotí nasazení trolejbusu i samotné letiště.
„Přestože trvale obsazujeme vrcholové příčky v hodnocení letišť podobných velikostí, tak nejvíc ztrácíme, co se týká dopravní obslužnosti a možnosti dojet na letiště veřejnou dopravou. Toto nové řešení přinese větší kapacitu, větší komfort, snížení emisí i snížení hluku na Evropské třídě. Takže je to jednoznačně krok k lepšímu,“ vyjmenoval pozitiva předseda představenstva letiště Jiří Pos.
Za ním jen pára. V pražské MHD začal jezdit autobus na vodík
Síť až 100 kilometrů dlouhá?
Autobusová linka č. 119 je po lince č. 140 druhá v pořadí, kde město připravuje zavedení moderních bateriových trolejbusů s kombinací provozu částečně pod trolejí a částečně na baterie.
Kromě nich má DPP v různé fázi projektové přípravy dalších 13 městských autobusových linek a ve spolupráci se Středočeským krajem i první příměstskou, které se postupně do roku 2030 změní na trolejbusové.
Pokud se povede realizovat všechny rozpracované projekty, bude mít trolejbusová síť v Praze téměř 100 kilometrů a bude v tuzemsku pravděpodobně nejdelší. Dnes je však nejkratší v ČR.