Článek
Těsno bylo ve čtvrtek od rána okolo regálu s máslem například v na Praze 9 v supermarketu Lidl Českobrodská. Máslo tu měli za necelých 50 korun a nabídka byla omezená na pět kusů na osobu.
Ještě před dvěma týdny přitom Lidl nabízel toto polské máslo své privátní značky Pilos o 15 korun dráž.
Fronta na máslo jako za minulého režimu na banány. 😁 pic.twitter.com/B7ZQ6s9qYm
— Marek Zemánek (@MarekZemanekMZe) November 7, 2024
V hypermarketech Tesco šlo pak sehnat máslo dokonce za ještě méně. Zlevnilo z původních 65 na akčních 44 korun.
Takový scénář je podle odborníků u másla téměř každoročním jevem. Supermarkety se podle nich snaží těmito akcemi do prodejen především nalákat více zákazníků, a to i přes eventuální ztráty, které si vynahradí na jiném zboží. Málokdo totiž do košíku nepřidá i něco jiného.
„Máslo je pro spotřebitele klíčový produkt, zvlášť v době, kdy se více peče, a proto ho obchody používají jako takzvaný tahák, tedy zboží s výraznou slevou, které zákazníky přitáhne do prodejny. Tam si pak s vysokou pravděpodobností koupí i další zboží, které zlevněné není,“ uvedl marketingový poradce Pavel Řehulka.
Cenové kolísání vyvolává otázky nejen ohledně cenotvorby supermarketů, ale i kvality produktu. Podle Potravinářské komory se v akcích prodává zřejmě rozmrazené máslo.
„Za tyto akční ceny se v současné době při rostoucích nákladech zpracovatelů nedá máslo vyrobit nikde v Evropě. Zřejmě proto půjde o máslo vyskladněné z mrazíren, které může být i rok staré a bývá levnější. To ale ničemu nevadí. Je ovšem nutné počítat s tím, že jeho kvalita nemusí být prvotřídní jako u čerstvé potraviny. Doporučujeme takové máslo znovu nemrazit,“ upozornil mluvčí Potravinářské komory Marek Zemánek.
Anketa
Ceny budou klesat, míní experti
Máslu v akci, kterým si někteří lidé naplní své mrazáky, se někdy přezdívá „investiční máslo“. Termín začali Češi používat v roce 2017, kdy v tuzemsku panovala „velká máselná krize“. Ceny balení tehdy v říjnu atakovaly hranici 70 korun. Tyto „investice“ ale řešení máselné krize spíš komplikují, navíc se nemusí zákazníkům vyplatit.
„Lidé mají pocit, že si máslo brzy nebudou moci dovolit, nebo že dojde a nebude v nabídce. Panika není dobrá pro výrobce ani pro spotřebitele. Krátkodobě může udržovat ceny na zvýšené úrovni. Jakmile ale opadne, ceny se rychle stabilizují,“ sdělil Novinkám analytik investiční společnosti XTB Jiří Tyleček.
„Lidé jen dohánějí odloženou spotřebu z týdnů dražšího másla. Ten, kdo se jím dnes zásobí, ale spláče nad výdělkem. Ceny totiž budou dále spíše klesat,“ odhadl ekonom serveru Datarun Petr Bartoň.
Představujeme novou českou investiční příležitost 2024 🏆
— Marketak twituje (@marketaktwituje) November 2, 2024
Ryzí máslo, 250g, 999/1000
Cena jako zlato, výnos zaručen! 🧈✨
Nová zlatá rezerva 🇨🇿 země. pic.twitter.com/lKqQaQPJFn
Podle něj je letošní „máselná krize“ úplně stejná jako ty tři předchozí v letech 2017, 2018 a 2022, kdy se ceny vyšplhaly k sedmdesáti korunám. „Tehdy také pokaždé vrcholily v říjnu a v listopadu, prosinci a dál po Novém roce klesaly zpátky,“ dodal Bartoň.
Ekonom Tomáš Maier z Provozně ekonomické fakulty ČZU poznamenal, že zlevňování nějaké potraviny je předznamenáno tím, že se první dva týdny objevuje v letácích coby akční zboží a teprve potom trh akceptuje novou nižší cenu jako obecně platnou.
„Teď bude cena másla klesat, někdy v polovině příštího roku opět poroste. U másla je to normální,“ uvedl.