Článek
Když si američtí návštěvníci poprvé objednají „milk pour“ od pivovaru Niteglow Beer Company v Bushwicku v Brooklynu, možná si myslí, že se něco strašně pokazilo.
Samotné pivo, tmavý ležák vyrobený z místních obilovin, je v pořádku. Těm, kteří pivovar poprvé navštíví, je ale podezřelý jeho vzhled. Sklo je totiž plné pěny.
Pro české návštěvníky pivnic se jedná o známý, byť ne tak častý jev, je to důvěrně známé „mlíko“, pro Američany je ovšem takový pohled nezvyklý. „Není to chyba. Je to jeden z několika stylů čepování piva původem z České republiky, kde se ležáky záměrně vydávají s několika centimetry pěny – a občas i s celým kelímkem,“ podotýká i list.
Ministerstvo zařadilo českou pivní kulturu na seznam nehmotného dědictví
„Přidává to jinou vrstvu textury, na kterou většina Američanů není u piva zvyklá,“ řekl mu Jonathan Ifergan, majitel zmíněného pivovaru.
Tento způsob čepování se ale už v Americe šíří, nenabízí jej jenom výše zmíněný pivovar, ale i několik dalších.
Že tam tento jev nebyl obvyklý, není nic tak překvapivého. Pivo bez pěny se čepuje i v řadě evropských zemí, například v Polsku.
„Spousta lidí hledá způsoby, jak se odlišit,“ popsal americkému listu nový trend Eric Larkin, majitel pivovaru Cohesion Brewing Company v Denveru, kterého si během líbánek v Praze získaly krémové české ležáky s nízkým obsahem alkoholu.
Podle Larkina jeho pivovar čepuje i šnyt a hladinku.
„Za méně zaplatíte více“
Soudě podle ohlasu pod článkem si ale „mlíko“ ve Spojených státech nebude hledat fanoušky zrovna snadno. Jedním z důvodů je i cena.
„Za tohle mám platit devět dolarů,“ divil se pod odkazem na článek na Facebooku jeden ze čtenářů. „Jinými slovy zaplatíte méně za více,“ dodal další.
Oproti tomu další jsou na trend zvědaví, nebo jej dokonce hájí.