Článek
„Důvodem může být jak potřeba osobní interakce mezi zaměstnanci, tak i lepší zázemí a klid na práci,“ uvedla Lenka Pechová, analytička poradenské společnosti Savills. Firmy postupně možnost pracovat z domova omezují.
Zjištění vycházejí z analýzy kancelářského trhu ve vybraných městech Evropy, kterou výzkumníci Savills prováděli letos v říjnu. Obsazenost pražských kanceláří v ní vyšla jako jedna z nejvyšších, činila 61 procent. Meziročně stoupla o devět procentních bodů. Pro porovnání, před pandemií byly kanceláře standardně plné asi ze 70 procent.
Zpátky do kanceláře, jinak se rozlučte s místem. Starbucks zatrhne zaměstnancům home office
Obsazenost pražských kanceláří se drží nad 60 procenty ve čtyřech z pěti dnů pracovního týdne. Výjimkou je pátek, kdy zaměstnanci využívají možnosti pracovat z domova nejvíce. I páteční home office je ale na ústupu.
Práci z domova nabízela část společností jako benefit už před covidem. Po jeho rozšíření v březnu 2020 se však stala běžnou napříč trhem. Firmy tehdy nechávaly zaměstnance doma v obavě z nekontrolovatelného šíření nákazy.
Když pandemie odezněla, lidé o populární režim nechtěli přijít. Podniky proto zaváděly takzvané hybridní modely práce, tedy docházku na pracoviště jen některé dny v týdnu. Zároveň se snaží vymyslet, jak zaměstnance přilákat zpět do kanceláře.
Lepší vybavení i příkazy
Experti pozorují, že podniky například více člení pracovní prostory. To má zaměstnancům poskytnout soukromí. Investují také do vybavení, budují odpočinkové zóny, tělocvičny a místa, kde se lze přirozeně setkávat s kolegy.
„Zaměstnavatel musí svým zaměstnancům nabídnout něco navíc nad rámec stolu a židle, které mají i doma,“ prohlásila Martina Havlíčková, fit-out manažerka společnosti Wood Real Estate. „Často si nájemci přejí i terasy s možností grilování, a to klidně i sdíleně mezi nájemci budovy,“ dodala.
Fyzická obsazenost pražských kanceláří | |
---|---|
říjen 2022 | 38 % |
říjen 2023 | 52 % |
říjen 2024 | 61 % |
Zdroj: Savills |
Některým firmám ale s pracovníky na home office došla trpělivost a návrat do kanceláří jim prostě přikázaly.
„V posledních měsících přibývá korporací, jejichž management nařizuje zaměstnancům návrat do kanceláří, a to až v rozsahu pěti dní v týdnu,“ konstatovala Radka Novak, vedoucí týmu pronájmu kancelářských prostor v poradenské společnosti Cushman & Wakefield.
V uplynulých týdnech v tomto směru rezonovalo rozhodnutí amerického Amazonu. Ten přikázal, aby všichni jeho pracovníci od ledna pracovali z kanceláře pět dní v týdnu. Nařízení se týká i českých zaměstnanců.
Část v tuzemsku působících korporací ale zůstává u dlouhodobě používaného hybridního modelu práce. Ujal se například v bankách.
I proto v Savills nepředpokládají, že v dalším vydání průzkumu bude obsazenost kanceláří výrazně výše než dnes. Spíše čekají její ustálení kolem současných 60 procent.