Článek
„V České republice existuje dlouhodobě systém péče o mosty. Je propracovaný, ale není důsledně dodržovaný. Je to z toho důvodu, že nebyl dlouhodobě dostatek finančních prostředků na údržbu a opravy a za druhé nebyla důsledná zákonná povinnost vlastníků mostů, což je vést evidenci a zajišťovat prohlídky. Tato povinnost nebyla a není vyřešena dodnes,“ uvedl Rotter ve čtvrtek v Brně na odborném sympoziu ke stavu mostů.
Na opravy mostních konstrukcí dává ministerstvo dopravy ročně asi 6 miliard korun. Podle odhadů by na jednorázovou opravu všech mostů v nevyhovujícím stavu bylo potřeba přibližně 22 miliard korun. „Jestliže dáváme 130 miliard na infrastrukturu, tak musíme najít peníze i na opravy a investovat v tomto ohledu více, než tomu bylo doposud. Částku plánujeme v následujících letech zdvojnásobit,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček (ANO).
Mosty kontrolují speciální prohlížečky
Ministerstvo dopravy plánuje zřídit expertní tým zabývající se stavem všech silničních i železničních mostů na území České republiky. „Bude to tým, který vytvoří systém důsledné kontroly a bude spolupracovat se Správou železnic, Ředitelstvím silnic a dálnic i s jednotlivými kraji,“ doplnil Havlíček.
Stát se nestará o údržbu mostů, část je v havarijním stavu
Na silnicích II. třídy je stav mostů dlouhodobě nejhorší ve Středočeském kraji, kde je v nevyhovujícím stavu 28 procent mostů. Na silnicích III. třídy je situace nejhorší v Jihomoravském kraji. V nevyhovujícím stavu je 39 procent mostů.