Článek
Fujifilm se už před lety odklonil od svého primárního podnikání v podobě výroby digitálních fotoaparátů a více se zaměřil na zdravotnictví. Nyní se však situace znovu obrátila. Po modelu digitálního fotoaparátu X100, který spatřil světlo světa poprvé v roce 2011, je znovu silná poptávka, díky čemuž firma generuje lepší hospodářské výsledky.
Po foťáku s prodejní cenou 1599 dolarů (přes 37 tisíc Kč) touží zejména mladí lidé okolo 20 let, kteří produkt objevili na TikToku, kde je v mnoha videích influencery oceňován pro svůj retro vzhled a špičkové funkce, uvedla agentura Reuters.
Model X100V se stal tak oblíbeným, že ve fiskálním roce končícím v březnu přispěl v divizi společnosti, do níž spadají právě fotoaparáty, k rekordně vysokému provoznímu zisku. Ten meziročně vzrostl o 37 procent, zatímco rok předtím to bylo o 27 procent.
Mobily s foťákem existují už čtvrtstoletí. Tento byl úplně první
Společnost nyní dokonce bojuje s uspokojením poptávky. Potom, co se model X100V loni vyprodal, zvýšila firma výrobu v Číně, aby zdvojnásobila objem dodávek nového retro modelu VI, který představila v březnu.
„Zjistili jsme, že objednávky jasně překonaly naši prognózu. Překvapilo mě, že i když jsme zdvojnásobili naše přípravy, stále to bylo málo,“ řekl Yujiro Igarashi, manažer divize vyrábějící fotoaparáty.
Společnost Fujifilm byla založena před 90 lety a po desetiletí soupeřila s lídrem na trhu, firmou Kodak. V roce 2001 jej předstihla v prodejích, nedlouho poté se ovšem začal celý průmysl hroutit, protože digitální fotoaparáty se staly standardním vybavením všudypřítomných mobilních telefonů.
Aby společnost přežila, využila své odborné znalosti v oblasti filmových chemikálií a přesunula se do zdravotnických aplikací. Tuto strategii zvolili také domácí konkurenti Canon a Olympus. Svých fotoaparátů se ale Fujifilm i přes propuštění pěti tisíc zaměstnanců nikdy zcela nevzdal.
A teď to firmě nese ovoce. Přitažlivost populárního modelu X100 tkví podle expertů v nostalgii, kterou svým retro vzhledem připodobňujícím filmovou kameru vyvolává.
Podle tokijského kulturního spisovatele W. Davida Marxe je klíčovým konceptem retro technologií to, že uživatel je s produktem spojen prostřednictvím fyzického dotyku a interakce. „Smartphony umožňují tak snadné fotografování, že fotografie samotné byly znehodnoceny. Tím, že máme opět fyzické fotoaparáty a musíme vyvolávat film apod., dodává se pocit hodnoty příležitostnému fotografování,“ podotkl. I o fotoaparáty s filmy se v poslední době velký zájem.
Anketa
Módní doplněk
Když se po koronavirové pandemii znovu naplno rozjelo cestování, poptávka po digitálních fotoaparátech prudce vzrostla a symbolem toho se u influencerů na Instagramu či TikToku stal právě model X100 od Fujifilm.
„Je důležité mít dobře vypadající fotoaparát, který vás inspiruje k tomu, abyste ho chtěli vzít do rukou a fotografovat s ním. Řada X100 je v podstatě módní doplněk, který nosíte, a navíc je to skvělý fotoaparát,“ vysvětlil fenomén Benjamin Lee, který má na TikToku více než 600 tisíc sledujících.
Problémem tohoto fotoaparátu však zůstává malá dostupnost, protože výroba je nedostačující. „Opravdu se snažíme zvýšit počet lidí a počet výrobních linek, ale nedaří se to tak rychle, jak byste si mysleli,“ poznamenal Igarashi.
Kvůli nedostatku zboží lze proto použité X100 vidět na aukčních webech za násobky jejich katalogové ceny. Dlouhé čekání na dodání, navíc za vysokou cenu, může zákazníky časem přivést ke konkurenci, jako je například řada G7X od Canonu nebo GR od Ricohu, upozornil Lee. Společnost Ricoh tento týden navíc oznámila uvedení Pentaxu 17, svého prvního filmového fotoaparátu po zhruba 20 letech.