Článek
Jen za prosinec Tesla v Číně zvýšila prodej proti předchozímu měsíci o 12,8 procenta na 83 000 vozidel. Ztrácí ale podíl na trhu, ze 7,8 procenta v roce 2023 spadla v období leden až listopad 2024 na šest procent, a to ve prospěch čínských výrobců, uvedl zakladatel a výkonný ředitel společnosti Automobility Bill Russo. Ten vidí příčinu v tom, že Tesla má podle něj omezené a stárnoucí produktové portfolio.
„Bylo by pro mě těžké prohlásit v Číně Teslu za vítěze,“ řekl Russo, jehož podnik sídlí v Šanghaji. Zakladatel a výkonný ředitel firmy Sino Auto Insights Tchu Le řekl, že Tesle v Číně ještě pomáhá povědomí o značce a snižování cen, kterým se Tesla snaží prodej svých aut na čínském trhu podpořit. Tchu si ale není jist, zda může Tesla dosavadní tempo udržet i letos. Vedle konkurence čínských automobilek má podle něj i málo nových produktů.
Vozidla, která jsou zcela či převážně poháněna elektrickou energií, v Číně spadají do kategorie NEV, z anglických slov New Energy Vehicles - vozidla na nové energie.
Tesle loni klesl odbyt poprvé za více než deset let
Tesla koncem prosince v Číně snížila cenu svého nejprodávanějšího vozu Model Y o 10 000 jüanů (33 100 Kč) a prodloužila pětiletý úvěrový plán s nulovým úrokem pro zájemce o nákup vozu do konce ledna. Cena Modelu Y tak nyní začíná na 239 900 jüanech (791 700 Kč) po slevě. U sedanu Model 3 cena začíná na 231 900 juanech (768 200 Kč) - Tesla podle svých webových stránek loni v dubnu snížila cenu o 14 000 jüanů.
I po slevě se ale vozy Tesla v Číně prodávají značně dráž proti elektromobilům domácích výrobců. Například čínská společnost BYD, která dominuje čínskému trhu s podílem přibližně 34 procent, oceňuje jeden ze svých nejprodávanějších modelů Seagull na 136 800 jüanů (453 400 Kč). Cenově dostupnější model Yuan Plus začíná na ceně 96 800 jüanů (320 900 Kč).
Cenová válka na trhu elektromobilů v Číně pokračuje i na začátku letošního roku. Automobilka Li Auto zavedla hotovostní dotace 15 000 juanů (49 700 Kč) na nákup vozu spolu s tříletým plánem financování s nulovým úrokem. Společnost Nio také prodloužila podobný tříletý úvěrový plán s nulovým úrokem.
Pobídky k nákupu elektromobilů doplňují pobídky, jimiž se čínské úřady snaží lidi přesvědčit, aby se zbavili starších aut a spotřebičů a koupili si nové se slevou. Vládou dotovaný program výměny by mohl snížit cenu vozů Tesla Model 3 i Model Y až o 50 000 jüanů (165 800 Kč), uvedla Tesla China.