Hlavní obsah

Tesla dostává v Číně na frak. Válcuje ji nejen BYD, ale i další čínské značky

6:09
6:09

Poslechněte si tento článek

Ještě donedávna byla Tesla považována skoro za synonymum pro elektromobily. Vývoj v posledních měsících ale naznačuje, že nejlepší dny už může mít automobilka Elona Muska za sebou. To se týká zejména Číny, nejvyspělejšího trhu s elektromobily na světě, kde řada domácích značek v čele s BYD začíná Tesle rychle ujíždět.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Zatímco celosvětový prodej BYD v únoru přesáhl 318 tisíc elektromobilů a hybridních vozů, což představovalo působivý meziroční nárůst o 161 procent, tak Tesla hlásí výrazné propady. V Německu činil v únoru meziroční propad v prodejích 76 procent, v Itálii 55 procent, ve Švédsku 48 procent, ve Francii, Norsku a Dánsku shodně 45 procent… a tak bychom mohli dále pokračovat.

Přitom se nejedná pouze o Evropu. Třeba v Austrálii to bylo meziročně minus 72 procent. Na klíčovém trhu v Číně pak americká automobilka rovněž eviduje významný pokles v dodávkách, které byly v únoru meziročně nižší o 49 procent, což je nejnižší měsíční údaj od července 2022. Trend poklesu navíc trvá už pět měsíců v řadě, upozornil server ekonomického časopisu Fortune.

Situace pro Teslu je o to horší, že konkurenci, která je na čínském trhu nesmírně silná, se naopak hodně daří. Největší rival BYD prodal v prvních dvou měsících letošního roku v Číně 481 318 vozů, což je o tři čtvrtiny více než ve stejném období loňského roku. Naproti tomu Tesla prodala v Číně v prvních dvou měsících roku jen 60 480 vozů, což je oproti loňsku pokles o 14 procent.

Tesle se propadly prodeje na severu Evropy, kde se jí dříve dařilo

AutoMoto

Podíl na trhu s elektromobily Muskovy společnosti v Číně už nedosahuje ani pěti procent. Naopak naprosto suverénní BYD měla za leden a únor podíl 27,4 procenta, ukazují údaje China Passenger Car Association. Za BYD následuje další velká čínská značka Geely (14,3 %). Tesla je za dané období až šestá s podílem pouhých 4,1 procenta.

Namístě je připomenout polehčující okolnost, a sice že pokles dodávek Tesly nastal v období, kdy firma v polovině ledna na tři týdny přerušila výrobu ve své gigafactory v Šanghaji kvůli modernizaci linek pro výrobu nové verze Modelu Y. Bez tohoto přerušení by celková čísla vykazovala stagnaci, míní analytik Bloomberg Intelligence Steve Man.

Cenově nesrovnatelné

Klesající trend ovšem spíše poukazuje na skutečnost, že americký výrobce elektromobilů čelí v Číně konkurenční hrozbě ze strany domácích výrobců, kteří nabízí neméně kvalitní, a přitom cenově dostupnější vozy. Server deníku New York Times (NYT) k této věci dokonce píše, že „čínští řidiči, kteří se kdysi hrnuli k Tesle, se stále více obracejí k místním značkám, které nabízejí efektivnější vozy s lepší technologií, někdy i za poloviční cenu“.

Model Y a Model 3, které Tesla vyrábí v Šanghaji, sice v poslední době v Číně zlevnily, nikoliv však výrazně. V průměru stojí kolem 33 500 dolarů (768 tisíc Kč). Letošní nejprodávanější model BYD v Číně, sportovní hatchback Song Plus, zlevnil v rozmezí od osmi až do 18 procent v závislosti na specifikacích vozu. Nejdražší verze Song Plus se prodává za přibližně 21 tisíc dolarů (482 tisíc Kč), což je mnohem méně než v případě Tesly, uvádí Fortune.

Rozdíl v ceně je ještě více propastný, podíváme-li se do kategorie levných elektromobilů od BYD. Model Seagull, který si letos koupilo už přes 82 tisíc lidí, vyjde v průměru jen na 9900 dolarů (227 tisíc Kč).

Foto: Profimedia.cz

Zájemkyně o elektromobil BYD v prodejně v čínském městě Nan-čchang

Dalším problémem Tesly v Číně je obecně klesající poptávka po nových autech. Ta souvisí s celkovým zpomalením spotřebitelských výdajů ve druhé největší ekonomice světa, což se negativně dotklo právě i automobilového průmyslu.

Výběr článků

Načítám