Hlavní obsah

Těšili se na balíček „s překvapením“, uvnitř našli bezcenné krámy. Obchody prověřuje inspekce

Za balíček „s překvapením“ zaplatili stovky korun, našli v něm ale jen bezcenné drobnosti. Na stížnosti zákazníků u tohoto typu obchodů upozornila Česká obchodní inspekce (ČOI), která nyní prověřuje několik prodejců.

Foto: koláž Novinky.cz

Česká obchodní inspekce

Článek

ČOI se na základě podnětů spotřebitelů zaměřuje na internetové prodejce, kteří nabízejí prodej „nedoručených“ či „ztracených zásilek“ nebo tzv. „balíčků s překvapením“.

Tento fenomén nabral v českém internetovém prostředí v posledních měsících na intenzitě. Inspekce v současné době kontroluje několik internetových prodejců, informovala po dotazu Práva.

„Reagujeme bezprostředně na podněty spotřebitelů, kterých v poslední době evidujeme skutečně desítky. Mapujeme e-shopy a prodejce, kteří tento způsob prodeje českým spotřebitelům nabízejí,“ řekl ředitel ČOI Jan Štěpánek.

Šest čerpacích stanic dostalo pokutu za špatné palivo

Ekonomika

Příkladem takového obchodu z poslední doby může být třeba podvodný profil na Facebooku vydávající se za profil Letiště Praha, kde se nabízejí k prodeji ztracené kufry i s obsahem za 70 korun - zde může jít o snahu vytáhnout z důvěřivých lidí buď peníze, nebo alespoň jejich osobní údaje. Paleta problémů, na něž mohou zákazníci narazit, je však širší.

„Součástí naší činnosti je vedle kontrolních nákupů i kontrola smluvních podmínek, protože řada spotřebitelů si stěžovala například na nemožnost balíček v zákonné lhůtě vrátit, stejně jako kontrola pravosti zveřejňovaných recenzí,“ dodal Štěpánek.

Používejte zdravý rozum!

Zákazníci si stěžovali mimo jiné na to, že v „mystery boxu“, za nějž zaplatili cenu v řádu stokorun, dostali pouze bezcenné drobnosti, že jim bylo prodejcem zamítnuto jejich právo v zákonné lhůtě 14 dnů odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem a zboží vrátit nebo že s nimi prodejci nekomunikují.

„Musím české spotřebitele požádat o obezřetnost a upozornit je, aby nákupy dobře zvažovali a věděli, s kým konkrétně na internetu uzavírají smlouvu, a vůči komu tedy budou případně uplatňovat svá práva. Aby věnovali pozornost obchodním podmínkám, diskusním fórům a doporučením spotřebitelských organizací a dalších důvěryhodných zdrojů. A především aby předtím, než nákup distančním způsobem uskuteční, používali zdravý rozum a zvážili rizika, která jim v on-line prostředí mohou hrozit,“ uzavřel Štěpánek.

Inspekce řeší, zda u některých kontrolovaných osob nedochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele, například ustanovení o nekalé obchodní praktice. O výsledcích kontroly bude ČOI následně informovat.

Prodejci u slev často porušují zákon

Finance

Výběr článků

Načítám