Hlavní obsah

Tesco prodá svou jihokorejskou divizi za 155 miliard

Britská maloobchodní společnost Tesco prodá svou jihokorejskou divizi skupině vedené jihokorejským investičním fondem MBK Partners za 4,2 miliardy liber (154,7 miliardy Kč). Je to první velký prodej majetku firmy od odhalení jejích finančních problémů. Jihokorejská divize Homeplus je největší zahraniční divizí firmy.

Foto: Kim Hong-ji, Reuters

Pobočka jihokorejské divize Teska Homeplus

Článek

Zisk z prodeje použije firma podle prohlášení na snížení dluhu a revitalizaci svých britských aktivit. Tesco je třetí největší maloobchodní společností na světě a k prodeji majetku firma přistoupila poté, co kvůli zpomalení na domácím trhu musela zveřejnit několik varování před dalším ziskem a její úvěrový rating klesl do podřadného pásma.

Do skupiny nových majitelů patří kromě MBK také kanadský penzijní fond a singapurská investiční společnost Temasek Holdings. Koupě je jednou z největších akvizic uskutečněných soukromým investorem v Asii, uvedla agentura Reuters.

Společnost Tesco za rok do konce února vykázala rekordní ztrátu před zdaněním 6,4 miliardy liber (231 miliard Kč). O rok dříve hospodařila se ziskem před zdaněním 2,26 miliardy GBP. Loňská ztráta byla nejen nejvyšší ztrátou firmy Tesco, ale také doposud největší ztrátou, jakou kdy vykázala britská maloobchodní firma, a jednou z největších firemních ztrát v Británii.

Jihokorejský trh je přesycený

Homeplus přilákal zájem investičních společností díky svému nemovitému majetku. Růstové vyhlídky řetězce jsou ale s výjimkou internetového prodeje malé, protože jihokorejský trh je nasycený a vysoce konkurenční. Na 100 tisíc obyvatel zde připadá jeden hypermarket, ideální poměr je podle analytiků jeden hypermarket na 200 tisíc obyvatel. Před devíti lety odešly z Koreje kvůli silné konkurenci řetězce Carrefour a Wal-Mart.

Tržby jihokorejské divize loni činily 7,05 biliónu wonů (142 miliard Kč). V přepočtu na srovnatelný počet prodejen však již druhým rokem za sebou klesly. Společnost vlastní více než 400 prodejen, dalších 500 jsou franšízy. Více než 80 procent prodejen tvoří hypermarkety.

Firma Tesco se již stáhla také z Japonska, USA a Číny. Zájem je také o její divizi v Thajsku a Malajsii, analytici však očekávají, že prodá pouze aktivity v Malajsii, jejichž hodnota je zhruba 1,4 miliardy USD (34 miliardy Kč).

Česká divize prohloubila ztrátu

Média letos spekulovala o budoucnosti řetězce na trzích střední Evropy. Slovenský list Sme v únoru napsal, že Tesco v rámci svého ozdravného plánu zvažuje odchod z některých těchto zemí, firma to ale nepotvrdila. Podle posledních zpráv slovenského portálu Aktuality.sk jedná o koupi prodejen Teska v Česku a na Slovensku investiční fond Hartenberg, jehož spoluzakladatelem je Andrej Babiš. Fond ani české zastoupení firmy Tesco informaci nekomentovaly, Babiš ještě na jaře popřel zájem o získání části Teska. [celá zpráva]

Tesco v ČR provozuje přes 200 obchodů, 19 čerpacích stanic a sedm obchodních center. Má téměř 14 000 zaměstnanců. Ve finančním roce 2013/2014 česká divize prohloubila ztrátu na čtyři miliardy korun a její tržby klesly o 3,5 procenta.

Související témata:

Výběr článků

Načítám