Článek
„Před několika dny začaly zemní práce. Rozbíhá se příprava armování a betonování seizmicky odolné základové desky. Koncem května už budou oba dieselgenerátorové motory umístěné v seizmicky odolných kovových kontejnerech. Zprovoznění a napojení na stávající systémy elektrárny proběhne během odstávek obou bloků plánovaných pro výměnu paliva,“ popsal postup prací na rozbíhající se stavbě Sviták.
Každý z obou nových naftových motorů dosáhne výkonu téměř 4000 kilowatt a je určen pro jeden blok s možností napájet i sousední. Přestože jsou stanice projektovány a konstruovány tak, aby odolaly pádu letících předmětů, nebudou v jejich blízkosti vysoké budovy, které by je v případě zemětřesení mohly poškodit.
„Po dokončení budeme disponovat další plnohodnotnou rezervou elektrického napájení pro případ, že by nastal rozpad přenosové soustavy a bloky by nezregulovaly na výkon pro krytí vlastní spotřeby nebo by nenajel ani jeden z osmi stávajících dieselgenerátorů. Aktuálně máme k dispozici osm dieselgenerátorových stanic. Z nich dvě pomocné jsou společné pro oba bloky. Třemi dieselgenerátory je vybaven zvlášť každý blok. Jsou umístěny v nezávislých, seizmicky odolných, stavebních objektech. Každý je schopen zajistit elektřinu potřebnou pro bezpečné dochlazení reaktoru. Jejich náběh je automatický a elektřinu začínají vyrábět do deseti sekund,“ popsal současný stav Sviták.
Upřesnil, že výkon každého dieselgenerátoru je 6300 kW. Za hodinu jeden spotřebuje téměř 1600 litrů nafty. Bez doplňování paliva může být v provozu téměř tři dny. Pak je možné naftu doplňovat ze dvou zásobníků o objemu 1000 m3 vzdálených necelý kilometr.