Článek
„Žalobce má jediný požadavek – dodržování platných právních předpisů na území České republiky,“ uvedl u soudu právní zástupce SPPT Marek Hejduk. Taxikáři by v tom případě podle jeho slov Taxify uvítali v soutěži na pražském trhu. V dosavadní podobě jde ale podle Hejduka o nekalou soutěž.
Hejduk u soudu argumentoval různými rozhodnutími z Francie či Španělska, ale i loňským rozhodnutím Evropského soudního dvora, podle kterého se na Uber, podobnou přepravní službu jako Taxify, vztahují stejné předpisy jako na klasické taxíky.
SPPT vadí, že řidiči Taxify jsou nezkušení, nemají řádně pojištěné vozy nebo že neznají Prahu.
Taxify přešlo do protiútoku
Taxify se brání především tím, že nejsou taxislužbou, jak tvrdí SPPT, ale jeho podstatou je vývoj a provoz elektronické aplikace. „V České republice neexistuje žádný právní předpis, který by výslovně reguloval činnost společností Uber nebo Taxify,“ podotkl právní zástupce Taxify Matěj Krupa.
Jako důkazy předložil Krupa mimo jiné i několik zpráv, kdy si taxikář například za čtrnáctikilometrovou jízdu řekl turistce o víc než 12 tisíc korun a držel ji jako rukojmí. [celá zpráva] Když se ho soudkyně Zuzana Čížková ptala, k čemu mají tyto důkazy sloužit, Krupa odvětil, že pokud taxikáři požadují dodržování právních předpisů, měli by je dodržovat také.
Soud bude pokračovat začátkem června, Krupa chce doplnit důkazy o znalecký posudek z oboru kybernetiky.
Soud Taxify původně zakázal
Pražský městský soud vydal loni na konci května předběžné opatření, kterým estonské společnosti Taxify zakázal provozovat v Praze alternativní taxislužbu. Vrchní soud ale na konci srpna opatření zrušil a Taxify tak může i nadále fungovat.
Služby jako Uber či Taxify dlouho leží pražským taxikářům v žaludku. V září v rámci protestu obsadili pražské letiště, v průběhu zimy uskutečnili několik protestních jízd, kdy záměrně pomalou jízdou blokovali dopravu včetně tramvají a autobusů, případně předstírali poruchu vozu.
Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO) plánuje širší novelu zákona o taxislužbě, která vyřeší situaci kolem služeb typu Uber. Původně plánoval rychlá restriktivní opatření. Příprava a schvalování novely budou trvat asi rok. Na to ale pražský magistrát čekat nechce a připravuje vlastní řešení alternativních taxislužeb.