Hlavní obsah

Taxikáři jsou proti novele, která ruší taxametry

Právo, Novinky, Jiří Novotný

Návrh novely zákona o silniční dopravě, který v minulém týdnu schválila vláda, legalizuje černé taxikáře. Tvrdí to Sdružení českých taxikářů (SČT), jež vládu žádá, aby novelu okamžitě stáhla. Jinak si to taxikáři budou snažit vymoci protestními akcemi.

Foto: Petr Horník, Právo

Proti alternativním přepravcům se taxikáři bouřili i dříve. V únoru 2016 zablokovali pražskou magistrálu.

Článek

„Je naprosto evidentní, že vláda zradila české podnikatele a opět kope za nadnárodní korporace. Ty potřebují vysokou míru fluktuace pracovní síly v taxislužbě,“ uvedl předseda SČT Petr Polišenský.

Ten ČTK řekl, že pokud vláda novelu nestáhne, uspořádá sdružení 8. dubna v Praze protestní akci.

Předkladatelem zmíněné novely, kterou čeká schvalovací proces v parlamentu, je ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle něj je cílem srovnat velmi rozdílné podmínky řidičů klasické taxislužby a alternativních přepravců, jako jsou Uber či Taxify.

Celkový čas potřebný k získání všech oprávnění vyžadovaných pro provozování taxislužby přitom v Praze aktuálně dosahuje 45 hodin. Celková finanční náročnost procesu činí podle studie Centra ekonomických a tržních analýz (CETA) 26 440 korun.

Řidičem taxíku téměř kdokoliv

„Klasickým taxikářům chceme trošku ulevit, aby neměli tak ostré podmínky, a vůči alternativním přepravcům mírně přitvrdit. Těm alternativním, jejichž služby si lidé objednávají přes mobilní telefon, totiž přibude odpovědnost za kvalitu svých řidičů, kterou dnes nemají,“ vysvětil Ťok.

Taxikářům mají naopak odpadnout zkoušky z místopisu, povinné pro ně vždy nebudou ani taxametry či střešní svítilna. Auta klasických taxislužeb budou moci místo taxametrů využívat mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči společností Uber a Taxify.

„Nadnárodní firmy prostě potřebují, aby povolání řidiče taxislužby mohl vykonávat kdokoli včetně levné pracovní síly z Východu, vše pod pláštíkem takzvané digitalizace ekonomiky,“ reagoval na tyto záměry Polišenský. Podle něj by se aplikace Uberu a Taxify měly neprodleně vypnout.

Sdružení vyzývá ministerstvo dopravy, aby s ním spolupracovalo na takové novele, která by skutečně zohlednila potřeby taxislužby a byla by v zájmu občanů.

Výhrady mají i kraje

Jak už Právo informovalo, výhrady proti nynějšímu vládnímu návrhu novely mají i Svaz měst a obcí, pražský magistrát a některé kraje.

Například Plzeňané by preferovali jednotnou taxislužbu, chtěli by, aby všechny taxíky bez výjimky byly opatřeny střešní svítilnou, taxametrem i identifikací dopravce.

„Po zrušení povinnosti absolvovat zkoušky z místopisu a znalosti předpisů voláme dlouhodobě,” řekl naopak již dříve Novinkám Aleš Rod z Centra ekonomických a tržních analýz (CETA).

„V době digitálních technologií a GPS systémů, na které se standardně spoléháme i v rizikovějších situacích, než je cesta taxíkem po městě, je testování místopisu zcela zbytečné,” dodal.

Související články

Výběr článků

Načítám