Článek
S pozměňovacím návrhem k vládní novela zákona o silniční dopravě přišli poslanci Renáta Zajíčková (ODS), Patrik Nacher (ANO), Michal Zuna (TOP 09) a Jakub Michálek (Piráti). Cílem jejich návrhu je hlavně zvýšit bezpečnost na silnicích. Ve zdůvodnění mimo jiné uvádějí, že o práci řidiče taxislužby se ucházejí stále více cizinci ze třetích zemí, pro které je řízení v tuzemsku někdy problém.
Podle důvodové zprávy bylo z téměř patnácti tisíc vydaných oprávnění řidiče taxislužby pouze 55 procent vydáno tuzemským řidičům. Jenom občanům Ukrajiny vydaly úřady přes šest tisíc těchto oprávnění, občanům Uzbekistánu přes jedenáct set oprávnění a například občané Nigérie jich získali sto sedmnáct.
„Množí se přitom stížnosti, že řidiči vozidel taxislužby mají v hustém provozu problémy s řízením vozidla a pravidly silničního provozu, a je tak ohrožována nejenom bezpečnost přepravovaných cestujících, ale i bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu,“ stojí v důvodové zprávě. „Cizinci si přitom často věnují spíše navigaci, neboť nemají potřebnou místní znalost území, na kterém práci řidiče taxislužby vykonávají,“ dodává zpráva.
Nehod taxikářů přibylo. Praha volá po zpřísnění pro cizince
Jde hlavně o Prahu
Návrhem se již zabýval sněmovní hospodářský výbor, ale odmítl ho. Zaznívaly v něm třeba námitky, že jde o záležitost Prahy. Výbor však podpořil návrh, aby se oprávnění řidiče taxislužby vydávalo cizincům jenom na dobu jejich povolení k pobytu. Poslanci podali návrh ještě samostatně a budou ho moci načíst na plénu ve druhém čtení předlohy. Sněmovna by ji mohla projednávat v příštím týdnu. Michálek sdělil, že návrh je výsledkem dohody mezi Prahou a ministerstvem dopravy.
Pozměňovací návrh směřuje podle poslankyně Zajíčkové ke zpřehlednění evidencí řidičů, kteří mají licenci k poskytování taxislužby. Hlavním impulsem byly podle ní stížnosti od lidí, kteří narazili na tyto řidiče – a tito řidiči neznali způsob dopravy v Praze a ČR. „Vyplynulo to ze situace, kdy se sem ve velkém množství stěhují za prací lidé dejme tomu z nečlenských zemí Evropské unie, jsou to především lidé z bývalých států Sovětského svazu, Uzbekistánu, Kazachstánu, ale jsou to například i lidé, kteří přicházejí z Afriky,“ řekla Zajíčková ČTK. „Oni teď mohou vykonávat taxislužbu se svým vlastním řidičským průkazem, který získali ve své domovské zemi. A i z čísel, které má Praha k dispozici, se ukazuje, že tito řidiči způsobují daleko více dopravních nehod,“ podotkla.
„Jde o to zvýšit bezpečnost a reagovat na aktuální situaci, která se týká zejména Prahy a některých provozovatelů taxislužby, kteří zaměstnávají, aby ušetřili, lidi právě často bez řidičáku vydaného u nás,“ uvedl spolupředkladatel návrhu, poslanec a pražský zastupitel Patrik Nacher (ANO). „Mám pocit, že toto máme dělat preventivně, a nikoli čekat, až se něco negativního odehraje,“ dodal.
Nacher připouští, že jde o problém hlavního města. „Na druhou stranu mi nikdo neřekl, jaký mám jiný způsob řešení než legislativou,“ podotkl. Poukázal na to, že Sněmovna řeší i problémy, které se týkají jen některých krajů, například strukturálně postižených regionů.
Cílem návrhu je i to, aby řidičské průkazy cizinců v rámci taxislužby byly v databázi policie.