Článek
Sdružení kritizuje to, že řidiči Uberu budou moci jezdit bez taxametrů. Uber a další podobní přepravci, například Taxify, účtují své služby přes aplikace v mobilním telefonu.
Zástupci vlády v demisi a Uberu podepsali společné memorandum v pondělí. Firma se v něm zavazuje ke zřízení českého živnostenského oprávnění, které jí zatím schází. Řidiči Uberu budou muset splňovat podmínky pro běžné taxikáře včetně licence či zkoušky z místopisu. Uber také slíbil, že bude státu poskytovat data o jízdách řidičů kvůli výběru daní a že zajistí zavedení elektronické evidence tržeb. [celá zpráva]
Podle Sdružení českých taxikářů ale Uber stále nebude podléhat tak přísným podmínkám jako běžní taxikáři. Sdružení označilo memorandum za paskvil likvidující v Česku taxislužbu s taxametrem. „Memorandum považujeme za pokus vlády vytvořit z části taxislužby jakéhosi kočkopsa, který se vymkne kontrole, zatímco ta zbylá bude přísně regulovaná a kontrolovaná,” uvedlo sdružení.
V sousedství Babiše
K účasti na pátečním vyjádření nesouhlasu s memorandem vyzvalo sdružení taxikáře i dispečinky. Dvouhodinovou akci v Čestlicích, které jsou v sousedství Průhonic, kde bydlí premiér v demisi Andrej Babiš (ANO), sdružení plánuje od 05:00 do 07:00.
„Myslel jsem si, že nám taxikáři chtěli poděkovat. Nerozumím tomu protestu. Od roku 2014 tady Uber podniká, nikdo to nikdy neřešil. Já jsem to uchopil a dotáhli jsme to do stadia toho memoranda," uvedl Babiš. Podle něj vláda po letech donutila Uber k tomu, aby memorandum podepsal.
„Taxikáři říkají, že Uber nemá taxametr, ale proč ho nemá? Protože když si ho objednáte, tak víte dopředu, jakou přesnou sumu zaplatíte. Proto nemá taxametr, má to logiku. My jsme se s Uberem domluvili, že musí mít živnosťák, vykazovat tržby, platit daně a jeho řidiči musejí mít tu zkoušku. Proto nechápu, proč taxikáři protestují," dodal Babiš. Podle něj nebylo jednoduché memorandum vyjednat.
Tradiční taxislužby v uplynulých měsících uspořádaly na protest proti Uberu a Taxify několik pomalých jízd Prahou, kterými blokovaly dopravu. Kritizovaly fakt, že řidiči alternativních služeb jezdí bez licence a taxametrů. Uber v minulosti argumentoval tím, že není taxislužbou, ale že zprostředkovává spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky.