Hlavní obsah

Maďaři po Orbánově experimentu zaplnili pumpy v sousedních zemích

Maďarsko regulovalo téměř 13 měsíců cenu pohonných hmot a v zemi mohli určitý čas tankovat levněji i motoristé ze zahraničí. Nyní se karta otočila a po zrušení regulace jsou v Maďarsku pohonné hmoty dražší než v okolních zemích. Maďaři tak houfně jezdí tankovat k sousedům.

Maďaři jezdí tankovat do ciziny, ceny pohonných hmot u nich doma rostouVideo: Reuters

Článek

Web infostart.hu upozornil, že automobily s maďarskými registračními značkami se objevují především na čerpacích stanicích na Slovensku a v Rumunsku, v oblastech sousedících s Maďarskem.

Maďarská vláda totiž nejen zrušila cenový strop, ale zvýšila také spotřební daň na pohonné hmoty o 70 až 80 forintů (4,30 až 4,90 koruny).

Města Ostřihom a Štúrovo spojuje Most Marie Valerie přes Dunaj a tankovací turistika zde kvete jedna radost.

Inflace v Maďarsku sílí. V prosinci vzrostla na 24,5 procenta

Ekonomika

Ve Štúrovu zaplatí motorista za litr nafty asi 1,6 eura (38 korun) a v Ostřihomu 693 forintů (42 korun). V případě 95 oktanového benzinu je rozdíl o něco menší. V Ostřihomu zaplatí motorista 631 forintů (38 korun) a ve Štúrovu 1,5 eura (téměř 36 korun).

Téměř všichni obyvatelé obce

Deník Blikk konstatoval, že téměř všichni obyvatelé obce Kübekháza u hranic s Rumunskem tankují u sousedů.

„Na čerpací stanici Mol v Rumunsku je palivo levnější až o 120 forintů (přes sedm korun, pozn. red.),“ uvedl list. Množství vozů s maďarskou SPZ čerpá palivo také ve městě Satu Mare.

Vláda premiéra Viktora Orbána stanovila maximální cenu jednoho litru 95oktanového benzinu a nafty na 480 forintů v polovině listopadu 2021 a toto nařízení mělo platit tři měsíce.

Bylo však prodlužováno; až 6. prosince maďarská vláda kapitulovala a déle než rok trvající cenový strop zrušila. Učinila tak na naléhání společnosti MOL, jež oznámila, že už není schopna na domácí trh dodávat dostatek pohonných hmot.

Zastropování cen pohonných hmot v Maďarsku, díky němuž byly výrazně levnější než v okolních zemích, vedlo k tzv. tankovací turistice. Majitelé některých příhraničních čerpacích stanic to řešili tak, že tankování pro zahraniční řidiče omezili na 10 litrů denně.

V Maďarsku tankují řidiči po zrušení stropu paliva dráž než v ČR

Ekonomika

Výběr článků

Načítám