Článek
„Firmě se nelíbilo, že tendry na servis jejích vozových souprav vyhrávaly konkurenční firmy s nižšími cenovými nabídkami, hlavně společnost SPS. Proto v nich úmyslně upravil software tak, aby se za jistých okolnosti vlaky zastavily a vrátit do provozu je nedokázal nikdo jiný než výrobce,“ uvedl onet.pl.
„Po podrobném přezkoumání softwarů v lokomotivách, které v některých případech musely nečinně stát na vedlejší koleji deset i více dní, hackeři skupiny Dragon Secret odhalili dodatečně nainstalované změny,“ uvedl server biznesinfo.pl.
„V úterý na speciální konferenci ve Varšavě o jejich mimořádně negativních dopadech na provoz informovali veřejnost,“ dodal server s tím, že od zveřejnění této informace akcie Newagu na varšavské burze klesly o 17 procent.
Záhada nekončí. Polské vlaky dál zastavují nouzové radiové signály
Následné tvrzení společnosti Newag, že tyto informace nejsou pravdivé, vyvrátil bývalý ministr digitalizace Janusz Cieszyński i protikorupční úřad společným prohlášením.
„O tom, jak firma z Nového Sadce kyberneticky zaútočila na vlaky svých klientů, jsme věděli už od května minulého roku a stejně tak i představitelé polských tajných služeb. Také že o přijatých krocích nebylo možné informovat veřejnost,“ stojí v prohlášení.
Cieszyński byl v ministerské funkci do konce letošního listopadu, kdy vláda Mateusze Morawieckého podala demisi. Podle jeho slov na ministerstvu o případu věděli a zasáhli, podrobnosti ale odmítl vzhledem k utajení informací sdělit.
Newag má podepsané smlouvy na dodávky svých vlakových souprav také s Českou republikou a Slovenskem. Celková hodnota těchto objednávek včetně servisních služeb se pohybuje kolem půl miliardy eur (12,2 miliardy Kč), informovalo několik polských médií.