Článek
"Za dalším lednovým meziročním poklesem výroby automobilů stojí hned několik faktorů. V úvodu loňského roku se autoprůmysl ještě nepotýkal s výpadky v dodávkách čipů tak silně, jako jsme to zažili v posledním půlroce. Svou roli ale hraje i obměna výrobkového portfolia kolínské Toyoty, která se po ukončení partnerské výroby s automobilkami Citroën a Peugeot připravuje na spuštění výroby nového modelu Aygo X," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
Z trojice automobilek se stejně jako v závěru loňského roku dařilo čipové krizi vzdorovat automobilce Hyundai. Ta ve svém závodu v Nošovicích meziročně navýšila výrobu o 17 procent na 21 601 automobilů.
Škoda Auto ve svých tuzemských závodech vyrobila 62 352 aut, tedy meziročně o 13 procent méně.
Jahn: Na škodovky se teď čeká nejméně půl roku
Produkce v kolínském závodě automobilky Toyota se meziročně snížila o téměř 40 procent na 8704 aut. Pětinu produkce Hyundai tvořily elektrické vozy, ve Škodě byl jejich podíl šest procent.
Podle Petzla se bude situace v průběhu roku stabilizovat a v celoročních číslech se sektor odrazí ode dna. "V tuto chvíli však situace v dodavatelských řetězcích zůstává napjatá. Zvládnout výpadky pracovníků a dodávek dílů či dramatický nárůst cen surovin a energií nadále vyžaduje extrémní úsilí,“ dodal.
Výroba aut v Česku loni klesla proti roku 2019 o čtvrtinu
Zakázková výroba autobusů vykázala v prvním měsíci růst o 21,2 procenta na 360 vozidel. V závodu Iveco ve Vysokém Mýtě bylo vyrobeno 330 autobusů, což je nárůst o třetinu. Produkce SOR Libchavy meziročně klesla o 46 procent na 28 autobusů. Škoda Electric a KHMC vykázaly výrobu po jednom vozidle.
Produkce motocyklů v týnecké Jawě v lednu meziročně narostla o 250 procent na 266 strojů.