Článek
Operátor podal u ČTÚ návrhy na rozhodnutí sporu o zaplacení dlužné částky za poskytnuté služby a současně i o zaplacení smluvní pokuty. Podle rozhodnutí Ústavního soudu ale byly tyto pokuty sjednány neplatně.
„Poté, co úřad začal požadavky na zaplacení smluvních pokut z tohoto důvodu zamítat, T-Mobile vzal zpět tu část svých dosud nerozhodnutých návrhů, která se týká smluvních pokut, aby je následně začal vymáhat mimosoudní cestou přes inkasní agentury,” uvedl Drtina.
ČTÚ rozhodl, že T-Mobile využil svého silnějšího postavení a vyšší právní erudovanosti. Vymáhání smluvních pokut načasoval do doby, kdy dluh za poskytnuté služby elektronických komunikací byl již uhrazený. Zákazníkům s mnohdy více než ročním odstupem začaly chodit různé výzvy, kde jim inkasní agentury vyhrožovaly i exekucemi. T-Mobile podle úřadu přitom věděl, že smluvní pokuty sjednané pouze ve všeobecných podmínkách jsou absolutně neplatné.
Rozhodnutí je pravomocné, dodal mluvčí.
T-Mobile se brání rozhodnutím Nejvyšího soudu
Ústavní soud tvrdí, že všechny pokuty musí být uvedené ve smlouvě, nikoli pouze ve všeobecných obchodních podmínkách. T-Mobile se opírá o názor Nejvyššího soudu, který tvrdí něco jiného. Navíc prý šlo v té době o běžně rozšířenou praxi nejen u operátorů, ale také třeba u bank či pojišťoven.
„S rozhodnutím a udělenou pokutou nemůžeme souhlasit a jsme rozhodnuti podat správní žalobu. S ohledem na nejnovější rozhodnutí Nejvyššího soudu z března letošního roku, které uvádí, že ne všechny pokuty sjednané pouze ve všeobecných obchodních podmínkách jsou neplatné, ve věci u správního soudu uspějeme,” řekla Novinkám mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.
Dodala, že pokutu T-Mobile zaplatí.