Článek
SŽDC nechala podle inspektorů v rozporu se zákonem na ochranu přírody a krajiny pokácet celkem 23 vzrostlých stromů a 13 400 metrů čtverečních přilehlých porostů podél trati v Hosíně a Hrdějovicích na Českobudějovicku.
Kácení nechalo SŽDC provést v lednu 2019 nasmlouvanou firmou v režimu takzvaného havarijního kácení. Ten, kdo takové kácení provádí, nemusí mít podle zákona před kácením povolení, ale stačí, když orgánu ochrany přírody do 15 dnů po pokácení tuto skutečnost oznámí. Takto pokácené dřeviny však musí splnit podmínku, že bezprostředně ohrožují život či zdraví nebo hrozí škoda značného rozsahu.
Zdravé stromy
„Naši inspektoři však dospěli k závěru, že tyto podmínky nebyly splněny. Ze šetření na lokalitě nevyplynuly žádné skutečnosti, které by nasvědčovaly tomu, že dřeviny byly ve zhoršeném zdravotním stavu či byly před pokácením poškozeny. Jednalo se o převážně zdravé dřeviny s rovnými kmeny, které nevykazovaly známky růstových defektů ohrožujících své okolí případným pádem či rozlomením,” uvedl Vladimír Jiráček, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP České Budějovice.
Ten upozornil i na to, že smlouvu na realizaci zásahu uzavřelo SŽDC v listopadu roku 2018, což rovněž nasvědčuje tomu, že se jednalo o plánovaný zásah, nikoliv o odstranění bezprostředně hrozícího nebezpečí. SŽDC tedy mělo postupovat mimo režim havarijního kácení a podle zákona zásah oznámit 15 dní předem, aby mohl orgán ochrany přírody ještě před kácením vyhodnotit jeho oprávněnost. „Zcela jistě nebyla situace natolik akutní, že by vyžadovala okamžité kácení,“ dodal.
V roce 2017 dostala SŽDC za podobné pochybení výrazně vyšší pokutu dva miliony korun
V rozporu se zákonem tak byly pokáceny převážně vzrostlé zdravé duby, ale také topoly nebo akáty. Zejména u dubů bylo na místě před kácením prozkoumat důvodnost kácení, například vzhledem k tomu, že plnily funkci liniové zeleně a oddělovaly dráhu od blízké obytné zástavby, argumentovala ČIŽP. Pokuta je od 18. října pravomocná.
SŽDC na dotaz Novinek uvedlo, že vyjádření k pokutě připravuje.
Letos za nelegální kácení včetně té uvedené dostala SŽCD celkem čtyři pokuty, jež nabyly právní moci, dohromady za 266 tisíc korun.
V roce 2017 dostala SŽDC za podobné pochybení výrazně vyšší pokutu dva miliony korun. Podle ČIŽP bez příslušných povolení resp. oznámení takto státní podnik vykácel celkem 1043 stromů rostoucích mimo les a 70 853 metrů čtverečních okolních porostů dřevin podél tratí na celém území ČR.
Ředitel inspekce Erik Geuss v této souvislosti uvedl, že SŽDC zákon o ochraně přírody a krajiny dlouhodobě obchází, protože za nadřazený považuje zákon o dráze. Správa železnice argumentuje, že v ochranné pásmu kácení předem nahlašovat nemusí a že jde o bezpečnost na trati.