Článek
Rozesílání zvacích dopisů majitelům aut má koordinovat státní organizace Centrum služeb pro silniční dopravu. "Čekám na poslední informace od Škody Auto, abychom mohli začít svolávací akci," uvedl Ťok.
Skandál vypukl loni v září, kdy americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Problém se v Česku týká více než 150 000 škodovek a dalších značek koncernu VW.
Jako první dostanou do servisů zřejmě pozvánku majitelé vozů s motorem 2,0 TDI, u kterých bude stačit přehrání softwaru. Následovat mají šestnáctistovky, kde se počítá vedle nového softwaru s drobnou úpravou sání. Nakonec by se měly v servisech upravovat vozy s motorem 1,2 TDI.
Podle dřívějšího ministrova vyjádření nebudou servisní prohlídky povinné. Koncern by ale měl do servisů k opravě přimět nejméně 80 procent dotčených automobilů, uvedl již dříve ministr.
Allianz chce automobilku žalovat
V souvislosti s emisním skandálem hodlá německá pojišťovna Allianz zažalovat Volkswagen kvůli prudkému propadu ceny akcií koncernu. Uvedl to v úterý nejmenovaný zdroj agentury Reuters obeznámený se situací.
Největší evropská pojišťovna prý žalobu hodlá podat v příštích týdnech. Před soudem se údajně chce domáhat náhrady. Skandál přechodně srazil tržní hodnotu podniku o třetinu.
Žalobu prý hodlá podat investiční společnost Allianz Global Investors (AGI), která je součástí skupiny Allianz. AGI potvrdila, že žalobu zvažuje. „Jako správce aktiv máme povinnost jednat v nejlepším zájmu našich investorů. Potenciální kompenzace by byla příjmem fondů,” uvedla AGI v prohlášení.
Jak Volkswagen podváděl
Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.
Právní kroky zvažují i jiní němečtí správci finančních prostředků, dodává Reuters.