Článek
Celkový prodej aut v Norsku se loni podle údajů norského silničního svazu NRF snížil o 6,8 procenta na 147 929 vozů. Podíl elektrických aut na celkovém prodeji však stoupl na 31,2 procenta z 20,8 procenta o rok dříve. Ještě v roce 2013 měl prodej elektrických aut na celkovém prodeji podíl 5,5 procenta.
Prodej čistě elektrických aut se zvýšil o 40 procent na 46 092 vozů. Prodej aut s naftovým motorem o 28 procent klesl, prodej aut na benzínový pohon se pak snížil o 17 procent. Prodej hybridních vozů, které nelze připojit do zásuvky, se snížil o 20 procent. Nejprodávanějším modelem v Norsku byl loni Nissan Leaf.
Daňové úlevy
S cílem snížit uhlíkové emise a znečištění ovzduší Norsko osvobozuje auta na baterie od téměř všech daní. Nabízí také majitelům těchto vozů další výhody, jako je parkování zdarma a místa k dobíjení.
Nejnovější údaje posilují pozici Norska jako globálního lídra v prodeji elektrických aut na obyvatele. Norsko je přitom největším producentem ropy a plynu v západní Evropě, jeho cílem však je přesun k ekologičtější ekonomice.
Podle údajů Mezinárodní agentury pro energii (IEA), která zahrnuje mezi elektrické vozy i hybridní auta s připojením do zásuvky, byl v roce 2017 podíl těchto aut na celkovém prodeji v Norsku 39 procent. Druhý byl Island s podílem 12 procent a třetí Švédsko s šesti procenty. V Číně byl tento podíl jen 2,2 procenta a v USA 1,2 procenta.