Článek
Výrobce koňaku Remy Cointreau, Pernod Ricard, který vyrábí vodku Absolut nebo irskou whiskey Jameson, či pivní konglomerát Anheuser-Busch. Všichni tito světoví výrobci alkoholu v poslední době vykázali výrazný pokles v objemu prodaných výrobků i samotných tržbách, napsal server americké televizní stanice CNN.
Celkové objemy za prvních sedm měsíců tohoto roku v USA klesly o tři procenta, což bylo více, než se předpokládalo, uvádí zpráva společnosti IWSR, která se zabývá analýzou alkoholických nápojů. Zasaženy byly všechny hlavní kategorie: tequilla, americká whisky, pivo a víno. Dařilo se jen koktejlům v plechovkách, kde objem o dvě procenta vzrostl.
„Zatímco v odvětví lihovin nadále dochází ke kalibraci po mimořádném zvýšení tržeb během pandemie, tak inflace a vysoké úrokové sazby zpomalují růst v tomto sektoru,“ sdělila CNN Lisa Hawkinsová, vedoucí komunikace Sdružení pro destilované lihoviny ve Spojených státech.
Číňané neutrácí, prodeje luxusních značek se propadají
Výrobci lihovin se zejména v USA potýkají kvůli nižší poptávce s nadměrným množstvím zásob. To například francouzskou společnost Rémy Cointreau donutilo ke snížení celoročního hospodářského výhledu. Firma letos zaznamenala prudký pokles tržeb, v USA to bylo 22,8 procenta, přičemž nejhůře si vedly značky koňaku.
Rémy Cointreau navíc očekává, že bídný bude i příští rok, vedení podniku znovu počítá s dvouciferným poklesem tržeb. Slabá poptávka se odrazila i na ceně akcií, které letos klesly téměř o 50 procent.
Desetiprocentní propad tržeb v USA v letošním třetím čtvrtletí evidoval také Pernod Ricard, který vedle vodky Absolut či whiskey Jameson vyrábí také populární gin Beefeater nebo rum Malibu. Akcie koncernu letos oslabily o více než 26 procent.
Tyto poklesy jsou nicméně „normalizací“ v tomto odvětví, protože prodej alkoholu se blíží úrovni před covidem, řekl Marten Lodewijks, prezident IWSR pro americkou divizi. Roli sehrála i inflace, která zákazníky vedla k omezení zbytných výdajů a zároveň poškodila hospodářské výsledky společností.
„Spotřebitelé snížili své výdaje na lihoviny kvůli obecně vyšším nákladům na láhev a začali se více přiklánět k pivu a koktejlům v plechovkách, které na porci stojí méně. Odvětví se stále vzpamatovává z neuvěřitelného růstu, který byl zaznamenán bezprostředně po pandemii,“ dodal Lodewijks.
Otěže přebírají privátní značky
Kvůli inflaci také část spotřebitelů změnila své nákupní návyky – nově nakupují privátní značky, které jsou levnější než ty prémiové. Skokový nárůst v prodejích zaznamenal třeba německý maloobchodní řetězec Aldi. Ten v přibližně dvou tisících obchodech ve Spojených státech prodává pod svou značkou koktejly na bázi lihovin, víno a oblíbený sortiment sezonních piv.
Aldi rostou tržby dvouciferným tempem, což je v rozporu se širšími klesajícími trendy v tomto odvětví, podotkl za společnost její ředitel pro nákupy alkoholu Arlin Zajmi. „Pro nás to byl úplně jiný příběh. Zákazníci si skutečně všimli hodnotové nabídky, kterou je kvalita a cena,“ řekl CNN.