Článek
Průměrná akční cena másla klesla v březnu podle srovnávače Kupi.cz na 50 korun, nejníž za posledních osm měsíců. „Výrazně se navíc zvýšil počet slev na máslo s cenovkou 40 korun. Zatímco v únoru jsme zaznamenali jedinou, v březnu jich evidujeme už devět. Od začátku měsíce pozorujeme, jak se obchody předhánějí v tom, který nabídne zajímavější cenu másla,“ uvedla datová analytička Kupi.cz Monika Kopčilová.
Počet akcí se navíc obecně zvyšuje. Jen za první dva březnové týdny jich bylo více než za celý únor. Průměrná běžná cena se sice stále pohybuje okolo 68 korun, ale je zřejmé, že ceny postupně klesají. Jedná se o nejnižší hladinu od října.
Zlevňují navíc i dříve výrazně dražší značky másla. Například jihočeské máslo Madeta, které koncem roku stálo i okolo 80 korun, je dnes běžně k dostání až o čtvrtinu levněji.
ÚOHS nic neodhalil, loňské vysoké ceny másla prý byly v pořádku

Marketing i vyšší tučnost
Sami obchodníci přiznávají, že jsou takto nízké ceny másla součástí jejich strategie. „Máslo patří mezi klíčové položky, podobně jako třeba mléko nebo kuřecí maso, které rozhodují o tom, kam půjde významná část zákazníků nakupovat. Proto se máslo dlouhodobě v Česku prodává za velmi nízké ceny, řada obchodníků dokonce cenu másla dotuje jako součást své marketingové strategie,“ sdělil Novinkám předseda Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Máslo se tak v posledních týdnech stalo hlavním tahákem akčních letáků.
„Ztráty podle mého názoru obchodníkům vznikají při prodeji za ceny pod 50 korun za balení,“ míní agrární analytik Petr Havel.
Dalším důvodem poklesu ceny v Česku je podle Prouzy i lepší dostupnost levnějšího másla z dovozu, než tomu bylo na konci minulého roku.
K poklesu cen ale přispěla i vyšší tučnost mléka v posledních chladných měsících. Máslo je tak možné vyrábět z nižšího objemu mléka. „Zároveň se v předchozích týdnech zvýšil nákup mléka od zemědělců mlékárnami, a ty tak mají k dispozici dostatek vstupní suroviny,“ dodal Havel.
Podle něj ceny másla jen tak neporostou, zásadněji nejdříve v letních měsících, kdy se tučnost mléka pravidelně snižuje. „Lze předpokládat, že ceny másla budou nějakou dobu stabilní i přesto, že v blížícím se období Velikonoc se poptávka po másle opět dočasně zvýší,“ uzavřel Havel.
Spotřebitelská důvěra v USA v březnu výrazně klesla, sílí obavy z inflace
