Článek
Šéf největšího francouzského maloobchodního řetězce E.Leclerc v úterý uvedl, že firma identifikuje 120 výrobků, které spotřebitelé nejčastěji kupují, včetně toaletního papíru, mýdla, rýže nebo těstovin, a vytvoří cenový „štít“, který bude garantovat stejné ceny od 4. května až do července.
Ve Velké Británii zase snížily ceny u několika základních potravin dva řetězce Asda a Morrisons, uvedla Reuters.
Vzhledem k velmi konkurenční povaze trhu s potravinami uvidíte, jak se další řetězce supermarketů budou snažit držet ceny tak nízko, jak jen to půjde
Jde o nápady, jak si udržet zákazníky, kteří jsou v období vysokého růstu inflace opatrnější a dávají si pozor na to, za co utrácí. Více také sledují cenové akce a vybírají, ve kterém obchodě nakoupí.
Podle generálního ředitele britské supermarketové skupiny Sainsbury's nakupující „sledují každý cent“.
Evropští zákazníci platí za šest základních potravin v průměru asi o dvě eura (50 korun) neboli o osm procent více než loni, ukázala analýza společnosti Nielsen pro agenturu Reuters.
Potraviny i průmyslové suroviny letos zdražily o desítky procent
Mluvčí evropského maloobchodního a velkoobchodního sdružení EuroCommerce, do kterého spadají společnosti jako Carrefour, Lidl, Kaufland, Tesco či Coop, uvedla, že všechny řetězce nahlížejí v nějaké formě na možnost cenových stropů a škrtů, vše ale závisí na vstupních nákladech jejich dodavatelů.
„Vzhledem k velmi konkurenční povaze trhu s potravinami uvidíte, jak se další řetězce supermarketů budou snažit držet ceny tak nízko, jak jen to půjde,“ uvedla mluvčí EuroCommerce.
I když řetězce nahromadily určitý finanční polštář během koronavirových lockdownů, kdy lidé utráceli za nákup potravin více, nyní je čekají horší časy. Analytici očekávají, že letos budou marže velkých evropských maloobchodníků stagnovat, nebo dokonce mírně klesat, právě proto, aby mohly stropovat či snižovat ceny potravin.
Indonésie zakázala vývoz palmového oleje. Může to zdražit některé potraviny
Těžká jednání s výrobci balených potravin
Tento výpadek se řetězce pokusí zmírnit při jednání s potravinářskými společnostmi. Kvůli problémům v dodavatelských řetězcích, inflaci a válce na Ukrajině se ale jednání protahují a konečná dohoda komplikuje.
Výrobci balených potravin jako Mondelez (v ČR značky jako Milka, Fidorka, Figaro, BeBe, Tatranky či Oreo) a Unilever (v ČR značky jako Algida, Dove, Hellmann's, Knorr, Rexona či Savo) tíhnou k navýšení cen, protože i jejich marže se snížily a ceny na výrobu naopak kvůli vysokým nákladům na komodity vzrostly.
Výhled Světové banky: Drahota kvůli válce potrvá tři roky
Přesto Unilever odhaduje, že jeho marže v prvním pololetí tohoto roku bude mezi 16 a 17 procenty, což je oproti 18,8 procenta v minulém roce pokles. „Pokud to porovnáte s tím, co se děje lidem s účty za energie, tak cítíme, že to je docela zodpovědné,“ okomentoval odhad ředitel společnosti Alan Jope.