Článek
„I přes zvýšený zájem o vejce v období Velikonoc Billa přijatý závazek dodržuje,“ řekla Novinkám mluvčí obchodů Dana Bratánková. V nabídce mají vejce slepičí, křepelčí a v rámci svátků i vařená bílá a barevná vejce.
Vajíčka z klecových chovů nemají v nabídce on-line supermarkety Rohlík a Košík, další velké kamenné řetězce zatím ano.
„Ke kompletnímu zrušení prodeje klecových vajec dojde nejpozději do konce roku 2025,“ uvedla mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková.
Stejný termín má i Kaufland a Tesco. Druhý jmenovaný obchod přechod řeší s dodavateli, aby to stihli ideálně ještě dříve. Je to i otázka ceny. Například obchody Penny slibovaly přestat brát klecová vejce do akcí už v roce 2023, nyní ale tvrdí, že v čase Vánoc a Velikonoc se bez nich v určité cenové kategorii neobejdou.
Dovážet půjde i dál
Ti, kdo to dosud nezkoumali, mohou u vajíček zjistit z jakého jsou chovu z kódu přímo na vejci nebo na vnitřní části víka balení. Trojka označuje klecové chovy, dvojka chov v halách, jednička chov ve volném výběhu. Dále na vejci spotřebitel najde kód země, ze které vejce pochází. Označení CZ znamená tuzemský původ.
Zda a kdy obchody opravdu přestanou vejce z klecových chovů v dřívějším termínu prodávat, ještě není jisté. Jde o dobrovolný závazek. Změna má dvě strany mince. Klecové chovy jsou nejhorší z pohledu podmínek pro nosnice, ale zákazník taková vejce pořídí nejlevněji. Ačkoliv to neplatí úplně vždy, občas se nabízí levnější vejce z hal.
„Tuzemské chovatele drůbeže do budoucna tíží nerovné konkurenční prostředí, jelikož od roku 2027 nebudou moci čeští producenti vajec chovat nosnice v klecích a bohužel se budou moci v obchodech prodávat taková vejce z okolních států,“ upozornila Gabriela Dlouhá, předsedkyně Českomoravské drůbežářská unie.
I když Česko setrvale volá po zákazu klecových chovů v celé Evropské unii, ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) na přelomu roku připustil, že společný postup Unie v této věci je spíše v nedohlednu.
Vejce v akcích teď oproti loňským Velikonocím výrazně zlevnila. Velké řetězce podle Dlouhé nabízejí českou produkci pod cenou. „Pokud obchody prodávají v akcích vejce pod 2,90 koruny za kus, což se aktuálně v akčních letácích objevuje, sahají si řetězce zřejmě z marketingových důvodů do svých marží. Většina chovatelů je na nule či jen v mírném zisku,“ dodala. Levnější vejce však obchodníci shánějí z dovozu, například z Polska.
I přesto by se mohlo letos prodat více českých vajec než v předchozích letech. Tuzemští drůbežáři totiž začínají chovat plemena nosnic, které snášejí vejce s bílou skořápkou. Právě po takových vejcích je v době Velikonoc největší poptávka. Dosud však pocházela především ze zahraničí.