Článek
Kromě poklesu prodejů, které jsou v únoru podle tvrzení lihovarníků až poloviční oproti běžným měsícům, jim vadí podle nich špatně nastavená kampaň a démonizace destilátů. Nepodporují měsíční omezení, ale naopak „rozumnou konzumaci“.
„Dopad na trh je veliký. Výrobci šetří, kde se dá, vyloženě vyhlížejí konec měsíce. Distributoři minimalizují náklady na reklamu, koncoví prodejci mají problém přežít,“ uvedl tajemník Unie destilatérů Jakub Gottwald. Unie sdružuje pěstitelské pálenice a lihovary.
„Ďábla reprezentuje především destilát. Ačkoli víno, pivo i cider obsahují alkohol samozřejmě také, tak jejich prezentace je v médiích často romantizována. Proto je dopad na náš malý lihovarnický průmysl opravdu bolestivý,“ dodal Gottwald.
FOTO: Pivní kultura jako národní poklad. Nahlédněte do ikonických pražských hospod

Osvětovou kampaň kritizoval také Vladimír Darebník, ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin. „Tvrzení, že když vydržím měsíc bez alkoholu a poté, pokud vydržím, mohu bez obav zase pít, je zcela nesprávné a pro spotřebitele i nebezpečné,“ uvedl Darebník. Snahou by podle něj mělo být nabádání spotřebitelů k rozumné konzumaci alkoholu bez excesů.
Manažer kampaně Petr Freimann ovšem namítl, že cílem není vysadit na měsíc alkohol a hned od března ho začít znovu konzumovat, ale poukázat na pozitivní dopady střízlivosti a hledání zdravějšího vztahu k alkoholu.
„Ještě po roce od výzvy 48 procent registrovaných účastníků kampaně pije méně,“ řekl ČTK. Lidé si po výzvě podle něj více zvyknou na takzvané gentle drinking, tedy že alkohol pijí, ale ne s cílem se opít. „Mají chuť více ochutnávat, zkoumat, pít kvalitnější pití,“ dodal Freimann.
Podle jejich dat se letos do výzvy „suchej únor“ zapojilo 1,6 milionu lidí, loni 1,2 milionu. Nejčastěji šlo o lidi ve věku od 18 do 34 let.
Pijeme méně piva
Z dat pokladního systému Dotykačka ale vyplývá, že jednotlivé měsíce ve spotřebě alkoholu nehrají příliš roli. Obecně lidé podle Dotykačky nejméně alkoholu konzumují v lednu, nejvíce v prosinci, uvedla za Dotykačku Věra Kubátová. Dodala, že spotřeba alkoholu klesá celkově napříč rokem a společností.
Před pár lety zkoumali dopad suchého února velmi detailně. Byl znát určitý pokles spotřeby tvrdého alkoholu, ale nebyly to razantní poklesy. Šlo o jednotky procent.
„Pokles jsme tehdy viděli spíše v malých obcích, v Praze naopak spotřeba vzrostla,“ řekla Novinkám Kubátová. Lednové omezení pití je přirozeným důsledkem bujarého novoročního veselí. Mimochodem světová kampaň britského původu s výrazně delší tradicí motivuje právě k „suchému lednu“, v anglickém originále Dry January.
Poptávka po alkoholu je podle oslovených řetězců poměrně stabilní, je ovšem znát nárůst poptávky po nealkoholických variantách piva nebo i vína. V Penny nemá suchý únor na prodeje alkoholu ani nealka zásadní vliv, velké poklesy v prodejích alkoholu nezaznamenal ani Kaufland.
Český statistický úřad měsíční údaje o spotřebě alkoholu nemá k dispozici. Podle posledních ucelených dat za rok 2023 se spotřeba alkoholických nápojů v přepočtu na osobu celkem snížila o 9,2 litru, tedy o 5,4 procenta. Meziročně došlo k výraznému poklesu spotřeby piva o 9,7 litru, tedy téměř o sedm procent. Spotřeba lihovin byla nižší jen o 0,1 litru, tedy o zhruba dvě procenta.
Naopak u vína došlo ke zvýšení spotřeby o 0,6 litru, tedy o tři procenta nahoru.
V matematickém přepočtu na hodnotu čistého lihu dosáhla v roce 2023 spotřeba alkoholu 9,4 litru na hlavu. Je to o litr čistého lihu méně než v roce 2009. Ovšem na druhou stranu, v roce 1993 to bylo 9,2 litru. Spotřeba alkoholu šla nejprve nahoru a pak začala klesat.
Na nejnižší hodnoty v historii v posledních letech v Česku klesla spotřeba piva, míří ke 130 litrům na hlavu za rok.
„Začátek roku je tradičně slabším obdobím, co se prodejů piva týče, a přípravou na hlavní jarní a letní sezonu. Nevidíme tedy na prodejích během prvních měsíců roku souvislost s únorovou aktivitou, možná i proto, že naši spotřebitelé podobná období drží i jindy v roce nebo si vychutnávají místo alkoholického piva nealkoholický Birell,“ řekl Novinkám mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář.
Zato podle mluvčího pivovaru Bernard Radka Tulise je únor tradičně jeden z prodejně nejslabších měsíců, to platilo již před vznikem kampaně. „Kampaň asi má nějaký vliv, ale nikdy nezjistíme, jaký konkrétně. Nicméně za první dva měsíce letošního roku jsme prodali více piva než za stejné období roku 2024,“ pochlubil se Tulis.
Je to horší než clo. Výrobce whisky Jack Daniel’s štvou kanadské zákazy prodeje amerického alkoholu
