Hlavní obsah

Studie: Zavřené školy nás budou stát desítky miliard týdně

Bohumír Žídek, Novinky, Bohumír Žídek

Ekonomické ztráty způsobené zavíráním škol v průběhu pandemie nemoci covid-19 lze vyčíslit na desítky miliard týdně. Vyplývá to ze studie think tanku IDEA při CERGE-EI. Při úplném zastavení jde o 66 miliard týdně, při náhradní distanční výuce jsou ztráty poloviční – 33 miliard týdně. Škody se podle autorů projeví teprve postupně, o to horší ale budou.

Foto: Vojtěch Hájek, ČTK

Ilustrační fotografie

Článek

„Ztráta odpovídající výluce v délce poloviny školního roku potom představuje 660 miliard korun, což je více, než představují například roční výdaje státního rozpočtu na důchody,“ varují autoři.

Problém se ztrátami v důsledku zavřených škol podle autorů je, že jsou méně viditelné než ztráty v jiných sektorech ekonomiky. Ty se totiž projeví hned, zatímco ztráty z chybějícího vzdělání se projeví se zpožděním až desítek let. O to však budou vyšší.

Protože se většina ztrát v důsledku školní uzávěry vyjeví až ve vzdálené budoucnosti, může se uzávěra škol krátkozrace a mylně jevit jako levnější nástroje brzdění epidemie. V příštích dekádách to však Česku může vystavit velmi vysoký účet
Výluka prezenční výuky během pandemie covid-19: odhad neviditelných ekonomických ztrát

„Současná krátkozraká řešení Česku v budoucnu přinesou velké ztráty. Výluka školní docházky se bude do budoucích výdělků a příjmů dnešních žáků a studentů a do veřejných rozpočtů negativně promítat dlouhá desetiletí,“ uvedl spoluautor studie Daniel Münich.

Větší rozdíly mezi studenty

Absence prezenční výuky podle autorů navíc oslabuje schopnost vzdělávacího systému vyrovnávat sociálně-ekonomické rozdíly mezi žáky.

„Zatímco zvýhodnění žáci s dobrým sociálně-ekonomicko-technickým zázemím se učí v distančním režimu dál, pouze pomalejším tempem, znevýhodnění žáci naopak začnou ztrácet i to, co se již naučili. V budoucnosti se tak prohloubí již tak vysoké vzdělanostní rozdíly,“ konstatovala spoluautorka studie Lucie Zapletalová.

Pro srovnání, náklady dvou antigenních, respektive dvou masově realizovaných PCR testů na všechny žáky a studenty týdně představují pouhých 1,25 procenta, respektive 2,5 procenta této ztráty
Výluka prezenční výuky během pandemie covid-19: odhad neviditelných ekonomických ztrát

„Řádový odhad ztrát, byť hrubý, měly a mají vlády brát v potaz při cílení restrikcí v různých fázích pandemie a při posuzování nákladnosti protiepidemických opatření mimo školy, ale i v nich, k zajištění prezenční výuky přímo ve školách,“ doplnil třetí spoluautor Ole Jann.

Jeden týden = ztráta 35 tisíc hrubého

Průměrný žák přijde v důsledku ušlého vzdělání kvůli každému týdnu zavřených škol až o 35 tisíc korun hrubého příjmu. Při 1,4 milionu žáků a studentů dosahuje ztráty celkem 50 miliard za každý týden zavřených škol.

K tomu autoři připočítávají nižší příjmy veřejných rozpočtů ze zaměstnavatelských odvodů ve výši 16 miliard korun. Jeden týden úplné výluky tak představuje ztrátu až 66 miliard korun.

Přehledně: Otevírají se obchody i školy. Co se od pondělí mění?

Koronavirus

Díky online výuce na dálku se však podařilo část ztrát smazat. „Pokud distanční výuka v optimistickém případě nahradí v průměru 50 procent výuky prezenční, ztráta stále představuje 33 miliard týdně,“ píší autoři.

„Pro srovnání, náklady dvou antigenních, respektive dvou masově realizovaných PCR testů na všechny žáky a studenty týdně představují pouhých 1,25 procenta, respektive 2,5 procenta této ztráty,“ stojí dále ve studii.

Podle rozhodnutí vlády se minulé pondělí k prezenční výuce vrátily děti na prvních stupních základních škol. Žáci se učí střídavě po týdnu doma a ve škole, ve škole se testují na covid. Školy byly zavřené větší část loňského kalendářního roku.

Související články

Ekonom: Vláda by měla otevřít školy

Děti se mají vrátit do škol a místo chystaného snížení daně z příjmu je spíše třeba srazit daň z přidané hodnoty (DPH). A také by se měl konečně spustit...

Výběr článků

Načítám