Článek
„Ztráta odpovídající výluce v délce poloviny školního roku potom představuje 660 miliard korun, což je více, než představují například roční výdaje státního rozpočtu na důchody,“ varují autoři.
Problém se ztrátami v důsledku zavřených škol podle autorů je, že jsou méně viditelné než ztráty v jiných sektorech ekonomiky. Ty se totiž projeví hned, zatímco ztráty z chybějícího vzdělání se projeví se zpožděním až desítek let. O to však budou vyšší.
Protože se většina ztrát v důsledku školní uzávěry vyjeví až ve vzdálené budoucnosti, může se uzávěra škol krátkozrace a mylně jevit jako levnější nástroje brzdění epidemie. V příštích dekádách to však Česku může vystavit velmi vysoký účet
„Současná krátkozraká řešení Česku v budoucnu přinesou velké ztráty. Výluka školní docházky se bude do budoucích výdělků a příjmů dnešních žáků a studentů a do veřejných rozpočtů negativně promítat dlouhá desetiletí,“ uvedl spoluautor studie Daniel Münich.
Větší rozdíly mezi studenty
Absence prezenční výuky podle autorů navíc oslabuje schopnost vzdělávacího systému vyrovnávat sociálně-ekonomické rozdíly mezi žáky.
„Zatímco zvýhodnění žáci s dobrým sociálně-ekonomicko-technickým zázemím se učí v distančním režimu dál, pouze pomalejším tempem, znevýhodnění žáci naopak začnou ztrácet i to, co se již naučili. V budoucnosti se tak prohloubí již tak vysoké vzdělanostní rozdíly,“ konstatovala spoluautorka studie Lucie Zapletalová.
Pro srovnání, náklady dvou antigenních, respektive dvou masově realizovaných PCR testů na všechny žáky a studenty týdně představují pouhých 1,25 procenta, respektive 2,5 procenta této ztráty
„Řádový odhad ztrát, byť hrubý, měly a mají vlády brát v potaz při cílení restrikcí v různých fázích pandemie a při posuzování nákladnosti protiepidemických opatření mimo školy, ale i v nich, k zajištění prezenční výuky přímo ve školách,“ doplnil třetí spoluautor Ole Jann.
Jeden týden = ztráta 35 tisíc hrubého
Průměrný žák přijde v důsledku ušlého vzdělání kvůli každému týdnu zavřených škol až o 35 tisíc korun hrubého příjmu. Při 1,4 milionu žáků a studentů dosahuje ztráty celkem 50 miliard za každý týden zavřených škol.
K tomu autoři připočítávají nižší příjmy veřejných rozpočtů ze zaměstnavatelských odvodů ve výši 16 miliard korun. Jeden týden úplné výluky tak představuje ztrátu až 66 miliard korun.
Díky online výuce na dálku se však podařilo část ztrát smazat. „Pokud distanční výuka v optimistickém případě nahradí v průměru 50 procent výuky prezenční, ztráta stále představuje 33 miliard týdně,“ píší autoři.
„Pro srovnání, náklady dvou antigenních, respektive dvou masově realizovaných PCR testů na všechny žáky a studenty týdně představují pouhých 1,25 procenta, respektive 2,5 procenta této ztráty,“ stojí dále ve studii.
Podle rozhodnutí vlády se minulé pondělí k prezenční výuce vrátily děti na prvních stupních základních škol. Žáci se učí střídavě po týdnu doma a ve škole, ve škole se testují na covid. Školy byly zavřené větší část loňského kalendářního roku.