Článek
Projekt obřího vodního díla, které by mohlo spolykat až 400 miliard korun, oživil současný ministr v demisi Zdeněk Žák. Jeho předchůdci v úřadu se ke stavbě obřího plavebního kanálu stavěli spíše skepticky.
„Pětadvacet miliónů korun je maximální částka. Očekáváme, že v rámci výběrového řízení se cena sníží,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Za tyto peníze by ale měl vzniknout komplexní dokument, který má odpovědět na otázku, zda bude nebo nebude ekonomicky výhodné vodní koridor stavět.
Studie má dále upozornit na různá rizika spojená s ochranou přírody nebo s odporem místních obyvatel v závislosti na konkrétním trasování chystané vodní cesty, zdůvodnil odhadovanou cenu mluvčí. Kvůli předpokládanému rozsahu nebude materiál vznikat pár měsíců, jak je u obdobných studií proveditelnosti obvyklé. Práce na dokumentu by se prý mohly protáhnout až na více než rok.
Spěch kvůli evropským penězům
Právě časová náročnost je podle ministerstva dopravy důvod, proč vypracování dokumentu chce zadat ještě současný ministr v demisi. Podle úřadu je nutné spěchat zejména kvůli možnosti čerpat na projekt prostředky z Evropské unie.
Zadání studie do konce letošního roku je součástí harmonogramu přípravy koridoru, který nedávno představil ministr Žák a jenž předpokládá dokončení vodního díla do roku 2039. Součástí plánované vodní cesty jsou i jezy v Děčíně a Přelouči, které se už delší dobu připravují a měly by být hotové do roku 2020.
Projekt počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a prohrábkami řeky na německé straně. Dunaj s Odrou by se mohly propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky by se na severojižní cestu napojil prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic, kde by se napojil na Labe. Zastáncem projektu je mimo jiné i prezident Miloš Zeman.