Hlavní obsah

Strojvedoucí RegioJetu před nehodou minul dvojí varování

Strojvedoucí rychlíku RegioJet před tragickou nehodou v Pardubicích projel na červenou i přes varování na předchozím návěstidle, vyplývá z předběžného zjištění Drážní inspekce, o kterém její zástupci informovali na středeční tiskové konferenci. Evropský zabezpečovač ETCS bude v Pardubicích zprovozněn do konce září.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Záchranáři likvidovali 6. června 2024 následky železničního neštěstí. Po srážce osobního a nákladního vlaku zemřeli 4 lidé a přes 20 jich bylo zraněno.

Článek

Strojvedoucí se před nehodou rozjížděl, aby vyjel z nádraží. „Už na předchozím návěstidle, které míjel, bylo varování, že na dalším bude červená, a byla tam snížená rychlost na 50 kilometrů v hodině,“ uvedl na středeční tiskové konferenci k zabezpečení železnice generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Červené světlo na dalším návěstidle podle něj strojvedoucí musel vidět na konci nástupiště, ve vzdálenosti asi 500 metrů, byla dobrá viditelnost. Přesto červené světlo přejel. Jak vypověděl, byl přesvědčen, že jede na zelenou.

O dřívějších potížích spacích vozů jsme nevěděli, tvrdí po nehodě RegioJet

Ekonomika

„Pak si ale zřejmě uvědomil, že najel špatně, znejistěl a zastavil. Bohužel se nepodařilo zastavit nákladní vlak,“ dodal Kučera. Kritickou výhybku, která ho poslala do připravené cesty nákladního vlaku, minul strojvedoucí zhruba o 300 metrů. Podle inspektora se chystal před blížícím se nákladním vlakem zahájit couvání, což ale nestihl.

Podle šéfa Správy železnic Jiřího Svobody dispečeři varovali i strojvedoucího nákladního vlaku a zmáčkli tlačítko generální stop, které zastaví automaticky všechny vlaky v okolí.

„V tu chvíli ovšem už probíhal střet,“ uvedl Svoboda.

Evropský vlakový zabezpečovač ETCS, který by nehodě zabránil, podle něj bude v Pardubicích aktivován do konce září, původně se počítalo s listopadem.

Co je to ETCS a jak funguje

Jde o jednotný celoevropský zabezpečovací systém, který má zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu na ní. Zajistit by měl také, aby vlaky dopravců mohly volně, bez problémů přejíždět z jedné země do druhé.

Zařízení má nahrazovat velké množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých systémů v jednotlivých zemích.

Systém se skládá ze dvou základních částí – mobilní a traťové: mobilní neboli palubní část je namontována na vozidla, traťová neboli infrastrukturní část se instaluje podél tratí.

U některých variant systému ETCS se používá pro komunikaci mezi částí traťovou a mobilní ještě bezdrátová síť GSM-R.

Systém zná pozici, směr jízdy a rychlost vlaků a vyhrazuje pro jejich další jízdu volný, bezpečný prostor. Sleduje, zda strojvedoucí vlaku dodržuje rychlost jízdy a reaguje správně na situaci na trati. Umí zastavit vlak před návěstí Stůj nebo při indispozici strojvedoucího.

Předpokladem pro dobré fungování systému je infrastruktura a patřičné vybavení vozidel všech dopravců, kteří budou chtít na dané trati jet.

Při srážce vlaků v Pardubicích minulý týden zemřeli čtyři cestující a dalších 27 lidí bylo zraněno.

„V nemocnici už není v ošetření žádný zraněný a doufám, že nikdo ze zraněných nebude mít trvalé následky,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Vozy prohlédne Drážní úřad

Oba strojvedoucí neměli v době nehody překročenou dobu jízdy, ani neporušili pravidla pro odpočinek, vyplývá z analýzy monitoringu licence strojvedoucích.

Inspekce i Drážní úřad provádí ohledání vozů, v první řadě toho nejvíc poškozeného. Zjišťují, zda nebyl problém v zanedbání údržby vozu. Části vozů nechali inspektoři vyříznout a odvezli je k dalšímu zkoumání.

Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře šlo o vůz typu Bcmz z roku 1981. Vedle RegioJetu, který vozy tohoto typu po nehodě vyřadil z provozu, jich devět provozují i České dráhy. Drážní úřad tyto vozy ČD zkontroluje. Pokud by zjistil nějaké pochybení v údržbě, může odebrat certifikát k provozu.

Železniční uzel bez zabezpečení? Při opravách standard

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám