Článek
Většinou to naštěstí odnesou jen „plechy“. Průměrná škoda loni činila téměř 44 tisíc korun. Odhady pojišťoven pro letošek počítají s růstem případů o 4,5 procenta a zvýšením objemu celkových škod o takřka 15 procent.
Za loňský rok pojišťovny evidovaly 16 346 střetů aut se zvěří, celková škoda dosáhla 711 milionů korun.
Kvůli srážkám se zvěří zemřou ročně v průměru tři lidé, na dvacet osob je zraněno těžce a přes 150 lehce.
S výjimkou roku 2020, kdy se méně využívalo aut, evidujeme v posledních deseti letech vytrvalý, dlouhodobý růst počtu těchto srážek.
„S výjimkou roku 2020, kdy se kvůli covidovým uzávěrám obecně méně využívalo vozidel, evidujeme v posledních deseti letech vytrvalý, dlouhodobý růst počtu těchto srážek. To platí i pro letošní první pololetí, které opět meziročně překonává loňský rok,“ upozornil pojistný matematik České kanceláře pojistitelů Petr Jedlička.
Srnka skočila cyklistovi na Semilsku přímo do náruče. Pro zraněného letěl vrtulník
Problém srážek s přemnoženou zvěří se ukazuje i na nárůstu nehodových lokalit. „Pravidelně identifikujeme kritické lokace a snažíme se pomáhat místní správě a samosprávě nehodové lokality odstraňovat. Bohužel se ukazuje, že lokalit, kde řešíme srážky s přemnoženou zvěří, dál intenzivně přibývá,“ řekl výkonný ředitel asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Volat policii a nepytlačit
Průzkum asociace zároveň ukázal, že v osmi procentech případů bylo po srážce se zvířetem zapotřebí vozidlo odtáhnout a téměř v polovině případů bylo nutné provést opravu. Zbylý rozsah poškození se týkal zanedbatelných škod.
„Letos jsme prozatím zaznamenali 4191 pojistných událostí, které byly způsobeny střetem vozidla se zvěří. Podle vývoje odhadujeme, že celkem jich letos bude téměř 7200, tedy víc než loni. Čeká nás přitom ještě podzim, který je z tohoto pohledu jedním z nejrizikovějších období v roce,“ sdělil mluvčí Kooperativy Milan Káňa.
Dodal, že postupný růst průměrné škody je dán zejména tím, že moderní auta jsou v přední části vybaveny stále více zařízeními a čidly, které prodražují opravu. Při střetu se zvěří je přitom právě přední část vozu nejčastěji poškozena.
„V rámci havarijního pojištění je kryt střet se zvěří automaticky, i k povinnému ručení pak nabízíme připojištění škod způsobených zvířaty, jedná se o poškození vozidla zvířetem,“ doplnil Káňa. Upozornil, že při srážce se zvěří se vždy musí volat policie. „A sražené zvíře určitě nebrat, mohlo by to být považováno za pytláctví,“ zdůraznil.
„Před dvěma lety jsem srazil na Táborsku zajíce a nevěděl jsem, že musím volat na místo policii. Nakonec to v pojišťovně skousli i bez protokolu, vzhledem k tomu, že škoda na autě byla malá a měl jsem záznam z palubní kamery,“ popsal Novinkám Ivo Karas z Prahy.
Vysoký počet nehod se zvěří potvrzuje třeba i Generali Česká pojišťovna, u níž mají svoje auto pojištěny přes dva miliony motoristů. Denně řeší přes dvě desítky pojistných událostí po střetu se zvěří – loni to bylo celkem 8149 případů za 382 milionů korun.
Podle Matouška se musí rychle řešit problém s přemnoženou zvěří. „Novela mysliveckého zákona je vyvážená a dobře připravená, může pomoct dlouhodobě neřešené situaci. Přístup myslivců se musí změnit,“ tvrdí šéf asociace směrem k legislativě, která se má projednávat na podzim a přináší například povinnou minimální výši lovu.
Podle šéfa asociace pojišťoven novela může přispět k redukci a kontrole stavu zvěře.