Hlavní obsah

Středomořské přístavy jsou zahlcené zbožím

Kontejnerové přístavy v západním Středomoří jsou na hraně kapacity. Pro firmy to znamená hrozbu zpoždění či nedostatku dodávek dílů a růst nákladů na skladování, upozornil deník The Financial Times.

Foto: MarineTraffic

Pohyb lodí v přístavu Algeciras v Gibraltarském průlivu v úterý odpoledne SEČ (šedou barvou je zvýrazněná pevnina, bílou moře)

Článek

Provozovatelé přístavů, jako jsou například španělská Barcelona nebo marocký Tanger, jen obtížně zvládají nápor dodávek a některé lodě musejí čekat delší dobu na vpuštění.

Je to důsledek útoků jemenských rebelů Húsíů na lodě v Rudém moři. Velcí dopravci namísto přes Rudé moře plují okolo Afriky a vykládka se soustředí právě na západní Středomoří. Odtud zboží putuje po souši, případně se překládá na menší lodě a míří po moři dál.

Před vysokým vytížením přístavů v Barceloně, Algecirasu nebo Tangeru nedávno varoval zákazníky dánský dopravce Maersk. Konkrétně v Barceloně se v únoru zvýšil meziročně provoz o 17 procent.

Útoky Húsíů na moři mají první oběti. Na nákladní lodi zahynuli dva členové posádky

Blízký a Střední východ

Alonso Luque, ředitel kontejnerového terminálu ve španělském přístavu Algeciras, který leží v těsné blízkosti Gibraltarského průlivu, listu řekl, že je „hodně plno“ a ucpání přístavu předcházejí tím, že odmítají některé zakázky. „Kapacita je velice omezená,“ dodal.

Foto: MarineTraffic

Provoz v barcelonském přístavu v úterý odpoledne SEČ

Některé nákladní lodě jsou nucené plout do vzdálenějších přístavů, jako například na Maltě, ale ani tam kapacity nemusejí stačit.

Podle Daniela Richardse z londýnské firmy MSI zpoždění v přístavech donutí firmy držet dodatečné zásoby, což znamená také růst nákladů. Ohrožené mohou být dodávky dílů pro strojírenské firmy.

Ceny jdou nahoru

„Dodavatelské řetězce prošly těžkou zkouškou v období pandemie covidu, a lze tak předpokládat, že jsou na podobné situace již lépe připraveny,“ řekl Novinkám Martin Tokič z logistické firmy Geis. Už kvůli delší cestě kolem Afriky šly ale ceny kontejnerové dopravy nahoru, což se nakonec promítá v ceně zboží pro koncové zákazníky.

Přístavy začínají být podle The Financial Times zahlcené i loděmi přepravujícími automobily, protože mimo jiné roste dovoz aut z Asie do Evropy.

Přes Rudé moře proplouvalo přibližně 40 procent světového lodního obchodu. Objízdná trasa kolem Afriky prodloužila tranzitní časy mezi Evropou a Asií až o čtrnáct dní.

Šíitští povstalci Húsíové, kteří ovládají velkou část Jemenu včetně hlavního města Saná, od loňského listopadu ostřelují obchodní lodě na podporu Palestinců proti Izraeli.

V Rudém moři se snaží zajistit bezpečnost lodní dopravy vojenská plavidla Spojených států i zemí Evropské unie, například Německa. Riziko únosu lodě či útoku na ni ale přetrvává.

Dražší doprava, levnější potraviny. Inflace v březnu zůstala na dvou procentech

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám