Článek
Provozovatelé přístavů, jako jsou například španělská Barcelona nebo marocký Tanger, jen obtížně zvládají nápor dodávek a některé lodě musejí čekat delší dobu na vpuštění.
Je to důsledek útoků jemenských rebelů Húsíů na lodě v Rudém moři. Velcí dopravci namísto přes Rudé moře plují okolo Afriky a vykládka se soustředí právě na západní Středomoří. Odtud zboží putuje po souši, případně se překládá na menší lodě a míří po moři dál.
Před vysokým vytížením přístavů v Barceloně, Algecirasu nebo Tangeru nedávno varoval zákazníky dánský dopravce Maersk. Konkrétně v Barceloně se v únoru zvýšil meziročně provoz o 17 procent.
Útoky Húsíů na moři mají první oběti. Na nákladní lodi zahynuli dva členové posádky
Alonso Luque, ředitel kontejnerového terminálu ve španělském přístavu Algeciras, který leží v těsné blízkosti Gibraltarského průlivu, listu řekl, že je „hodně plno“ a ucpání přístavu předcházejí tím, že odmítají některé zakázky. „Kapacita je velice omezená,“ dodal.
Některé nákladní lodě jsou nucené plout do vzdálenějších přístavů, jako například na Maltě, ale ani tam kapacity nemusejí stačit.
Podle Daniela Richardse z londýnské firmy MSI zpoždění v přístavech donutí firmy držet dodatečné zásoby, což znamená také růst nákladů. Ohrožené mohou být dodávky dílů pro strojírenské firmy.
Ceny jdou nahoru
„Dodavatelské řetězce prošly těžkou zkouškou v období pandemie covidu, a lze tak předpokládat, že jsou na podobné situace již lépe připraveny,“ řekl Novinkám Martin Tokič z logistické firmy Geis. Už kvůli delší cestě kolem Afriky šly ale ceny kontejnerové dopravy nahoru, což se nakonec promítá v ceně zboží pro koncové zákazníky.
Přístavy začínají být podle The Financial Times zahlcené i loděmi přepravujícími automobily, protože mimo jiné roste dovoz aut z Asie do Evropy.
Přes Rudé moře proplouvalo přibližně 40 procent světového lodního obchodu. Objízdná trasa kolem Afriky prodloužila tranzitní časy mezi Evropou a Asií až o čtrnáct dní.
Šíitští povstalci Húsíové, kteří ovládají velkou část Jemenu včetně hlavního města Saná, od loňského listopadu ostřelují obchodní lodě na podporu Palestinců proti Izraeli.
V Rudém moři se snaží zajistit bezpečnost lodní dopravy vojenská plavidla Spojených států i zemí Evropské unie, například Německa. Riziko únosu lodě či útoku na ni ale přetrvává.