Článek
„Prezident republiky Václav Havel dnes navštíví část Posázaví, kudy by za několik let měla vést dálnice D3 spojující Prahu s Českými Budějovicemi,“ zněla zpráva agentury ČIA ze srpna 2001. Havel na místě už tehdy mluvil o dilematu mezi ekonomikou a pohodlím na jedné straně a narušením přírody a klidu místních na straně druhé.
Po 23 letech středočeská část D3 stále nestojí. V minulosti vznikl pouze úsek mezi Českými Budějovicemi a Novou Hospodou u Miličína. Dál na Prahu ale musejí řidiči po silnici I/3. ŘSD i ministerstvo dopravy nicméně jedním hlasem ujišťují, že dálnice dostavěna bude. „Aktuální plán zahájení stavby je v roce 2027 a dokončení v roce 2031,“ řekl Novinkám mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Končí oprava dálničního obchvatu Plzně, příští rok ale silničáři na D5 rozkopou desítky kilometrů
Středočeská část D3 má po dokončení měřit 59 kilometrů. Stát náklady na výstavbu včetně výkupu pozemků odhadl na 56 miliard korun. Dálnice se napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového na Heřmaničky. Na Benešov ji napojí šestikilometrová Václavická spojka. Součástí stavby má být 51 mostů, sedm tunelů nebo 17 kilometrů protihlukových stěn.
Obavy o vodu
Tento týden ŘSD v Jílovém u Prahy představilo obyvatelům na veřejném slyšení plán na vyražení dvou průzkumných štol nutných kvůli stavbě tunelů Kamenná Vrata a Luka. Někteří obyvatelé se přitom bojí o pitnou a užitkovou vodu ve studních.
„Je to zásah do vodního režimu, je možné, že by v některých studních třeba voda vyschla,“ připustil pro Český rozhlas generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Riziko je podle něj ale nízké a doufá, že se nepotvrdí. „Přivedeme tam vodovodní řad, aby lidé vodu měli,“ ujistil.
Jak doplnil mluvčí Rýdl, ŘSD má nyní před sebou náročné průzkumy.
„Na průzkumné práce pro tunely Luka a Kamenná Vrata už přišly nabídky, předpokládáme, že začnou do konce letošního roku. Ve stejné době by měl začít i podrobný geotechnický průzkum pro most Sázava,“ dodal Rýdl.
Práce budou podle něj náročné, protože se průzkumné sondy budou dělat v obtížně dostupném terénu. Most přes Sázavu bude se 113 metry nejvyšší v Česku a půjde o technicky nejobtížnější část stavby.
Stát se chystá vyhodit víc než 60 miliard za předraženou středočeskou dálnici
Vedení trasy D3 Posázavím potvrdil po letitých sporech Nejvyšší správní soud v roce 2021, tím ovšem spory neutichly. Odpůrci stavby podali předloni ke zmíněnému soudu kasační stížnosti proti zamítnutí žaloby o chráněných živočiších, kterou soud stále řeší. ŘSD upřesnilo, že nyní eviduje kasační stížnosti, které se dotýkají tří z pěti plánovaných úseků středočeské D3.
„K aktuálním soudním řízením, kde se zatím rozhoduje, se nebudeme vyjadřovat,“ dodal mluvčí silničářů.
Příprava všech pěti úseků středočeské D3 je nyní ve fázi územního řízení. Vydání nepravomocných územních rozhodnutí ŘSD čeká ve druhé polovině letošního roku. Silničáři nicméně očekávají ze strany odpůrců stavby využití všech právních prostředků, včetně soudního přezkumu proti územním rozhodnutím. V zájmu urychlení přípravy přitom už začaly práce na dokumentaci pro stavební povolení.
Anketa
Územní řízení tří úseků mezi Prahou a Václavicemi projednává Liberecký kraj, a to kvůli obavám z podjatosti Středočeského kraje, kudy dálnice povede. Podle mluvčího Libereckého kraje Filipa Trdly bylo ovšem řízení přerušeno do května příštího roku, protože je třeba doplnit několik stanovisek, například od správců sítí technické infrastruktury a další úřední formality.
Mezi odpůrci středočeské D3 jsou vedle ekologů, kterým jde o vzácné druhy obojživelníků či zachování krajiny, i zástupci řady obcí, například Jesenice.
Vedení obce opakuje, že vyústění D3 na Pražském okruhu právě u Jesenice, kde už nyní doprava kolabuje, je nesmysl. Jen se prý problém přesune od Miličína, kde dálnice končí nyní, právě k Jesenici a vznikne tam neprostupný uzel.
Mezi letité odpůrce patří také sdružení Alternativa středočeské D3, která se hlásí k podpoře tuctu obcí z Posázaví, Benešovska a Voticka. Alternativa vidí řešení v rozšíření nynější silnice I/3 včetně posílení obchvatů a mimoúrovňových křižovatek a v posílení příměstské železniční dopravy. Stavba dálnice podle nich bude dražší, než stát zatím tvrdí.
„Stát se chystá vyhodit víc než 60 miliard za předraženou středočeskou dálnici D3. Přitom je mimo jakoukoliv pochybnost, že to zkomplikuje dopravu na jižním okraji Prahy,“ uvedl předseda sdružení Roman Andres.