Článek
„Neutekl jsem před spravedlností,” uvedl Ghosn podle serveru Financial Times s tím, že teď teprve může svobodně komunikovat s médii.
Podle televize MTV Lebanon se z regionálního japonského letiště dostal v bedně určené na přepravu hudebního nástroje.
Pomohla mu bezpečnostní agentura a při vstupu do Libanonu z Turecka u sebe měl francouzský pas. Zdroje těchto informací libanonská televize neuvádí.
Exšéf automobilky Nissan uprchl z Japonska do Libanonu
Ghosn je francouzský občan, který se narodil v Brazílii a vyrůstal v Libanonu.
Architekt dlouholeté francouzsko-japonské automobilové aliance Renault-Nissan, do které se v roce 2016 zapojila i automobilka Mitsubishi, měl v Japonsku stanout před soudem kvůli obvinění z finančních deliktů, včetně podhodnocování příjmů ve finančních výkazech.
Odborář je Ghosnovým útěkem pobouřen
Ghosnův úprk do Libanonu pobouřil odboráře Renaultu. „Doufáme, že vše vyjde na světlo, a zejména to, kdo Carlosi Ghosnovi pomohl,” uvedl v komuniké odborů CGT Fabien Gâche.
„Jak se mohl z Japonska dostat, když od jeho obhájců víme, že zemi opustit nesměl a že jeho pohyb a styky s ostatními podléhaly přísným kontrolám?” ptal se zástupce francouzských odborů. „Jak mohl projít letištní kontrolou bez pasu – vždyť jeho obhájci tvrdí, že mají jeho francouzský, brazilský i libanonský pas?” dodal.
Renault chce zrušit 775milionový zlatý padák pro zatčeného exšéfa Ghosna
Ghosn byl ve chvíli, kdy ho na konci roku 2018 v Tokiu poprvé zatkli, šéfem Renaultu a předsedou představenstva Nissanu.
Ghosn mohl potopit odpor manažerů vůči Renaultu
Nissan vlastní 15 procent akcií Renaultu, zatímco Renault vlastní 43 procent Nissanu a Nissan má 34procentní podíl v Mitsubishi.
Vztah mezi Renaultem a Nissanem však zdaleka není rovnocenný. Nissanu 15procentní podíl nezajišťuje hlasovací práva, naopak Renault má velmi silný vliv na rozhodování v Nissanu.
Dosud byl mezi automobilkami poměrně složitý vztah, nicméně obě byly součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Mezi členy představenstva Nissanu však panoval silný odpor vůči Ghosnově plánu obě automobilky více integrovat a eventuálně je sloučit. Proto se snažili hledat způsoby, jak případné fúzi zabránit.
Podle zdrojů Financial Times blízkých vedení Nissanu mělo k fúzi dojít v řádu měsíců. Představenstvo Nissanu se obávalo, že případná fúze by ještě více prohloubila nerovné postavení japonské automobilky.