Článek
Podle obchodní dohody sjednané v rámci odchodu Británie z Evropské unie má od příštího roku začít platit nové pravidlo, podle něhož 45 procent hodnoty elektromobilů musí pocházet z EU či Británie, aby se tyto elektromobily mohly do EU vyvážet bez cla. Stellantis tvrdí, že toto pravidlo nyní v důsledku růstu cen surovin není schopen plnit.
„Pokud se výroba elektromobilů v Británii stane cenově nekonkurenceschopnou a neudržitelnou, výrobní aktivity se zavřou,“ uvedla společnost Stellantis, která je podle objemu prodeje třetím největším výrobcem automobilů na světě. Vlastní například značky Fiat, Chrysler, Jeep, Peugeot, Citroën a Opel.
Klíčovým problémem je podle serveru BBC nedostatek britských továren na výrobu baterií pro elektromobily. Baterie v současnosti tvoří až polovinu hodnoty elektromobilů, upozorňuje agentura Reuters.
Stellantis varuje, že ztráta konkurenceschopnosti u elektromobilů povede k tomu, že výrobci přestanou v Británii investovat a budou přesouvat výrobní aktivity do zahraničí.
Automobilka vyzvala britskou vládu, aby dojednala odklad začátku platnosti nového pravidla z roku 2024 na rok 2027. Britská vláda uvedla, že si je obav výrobců automobilů vědoma a že tento problém s EU řeší. Podle mluvčího je vláda odhodlána konkurenceschopnost Británie v oblasti výroby automobilů zachovat.