Článek
Zaměstnancům vyjádřili podporu ve video výstupech zástupci odborů z Vrchlabí, Kvasin, ale i z polských závodů Volkswagen odkud přijely desítky lidí z tamní odborové organizace Solidarita.
Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen, zaměstnává zhruba 37 000 lidí. Průměrný měsíční výdělek zaměstnanců ve výrobě a na dalších pozicích ohodnocených podle tarifů v letošním prvním pololetí dosáhl 69 500 korun. Zahrnuje tarifní mzdu, bonusy, náhrady i příplatky.
Tamní odbory kritizují vládní konsolidační balíček, který prodlužuje věk odchodu do důchodu či ruší některé daňové výhody. Zaměstnanci podle odborů tak přijdou o tisíce korun ročně, například omezením benefitů.
Linky v závodech v Mladé Boleslavi, v Kvasinách na Rychnovsku a ve Vrchlabí by se měly rozjet znovu v 15:00.
Dav stávkujících zaměstnanců vybavených transparenty, píšťalkami i bubny se vyhrnul ze dvou bran mladoboleslavského závodu a zaplnil prostranství na třídě Václava Klementa u připraveného pódia.
Díky dvěma hodinám dostane podle Povšíka možnost zapojit se do protestu co největší počet zaměstnanců, o hodinu zkrátí zaměstnanci ranní a odpolední směny.
Odboráři mají při akci podporu vedení společnosti. Automobilka podle Povšíka vyrobí každou minutu jedno auto. „V rámci intenzivní diskuse a úzké spolupráce se zástupci Odborů KOVO se nám podařilo nastavit výrobní a interní procesy tak, aby došlo k minimálnímu vlivu na plánovaný celoroční objem výroby,“ uvedla za Škoda Auto Ivana Povolná.
Do protestů se v pondělí zapojují desítky dalších průmyslových firem v celé zemi. Například další středočeská automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se ale připojí pouze symbolicky. Důvodem jsou letošní neplánované odstávky, kvůli nimž se vyrobilo méně aut.
Pondělní stávka ve Škodě Auto je pro její odbory netypická. Ke krátkým přerušením výroby sáhli odboráři v automobilce v minulosti opakovaně, vesměs ale šlo o součást kolektivního vyjednávání. V říjnu 1994 však 10 000 zaměstnanců závodu protestovalo proti postupu managementu podniku, který se podle odborářů snažil zavádět některé metody práce odmítnuté v jiných zemích, kde má koncern Volkswagen své závody.
Další krátké stávky - například v březnu 2005 nebo v dubnu 2007 za účasti 20 000 lidí - už doprovázely vyjednávání týkající se zejména mzdových požadavků. Naposledy hrozily odbory automobilky Škoda Auto stávkou, pokud firma dostatečně nezvýší mzdy, na jaře 2016.