Hlavní obsah

Stávka v ostravské dopravě pokračuje, v pondělí ale možná skončí

Právo, Denisa Telaříková
Ostrava
Aktualizováno

Víkend na hledání úspor v rozpočtu podniku pro navýšení platů svých zaměstnanců si vzalo vedení Dopravního podniku Ostrava. Stávkující odboráři zase mohli přemýšlet nad vstřícnými kompromisními kroky. Je tedy možné, že se v pondělí obě strany dohodnou a stávka v ostravské dopravě k radosti cestujících konečně skončí. Jestli tomu tak opravdu bude, se však lidé dozvědí až po pondělním odpoledním jednání.

Foto: Denisa Telaříková, Právo

Naštvaní a netrpěliví jsou lidé čekající na zastávkách, než jim třeba i po půl hodině přijede tramvaj či autobus. Někde se nedočkají vůbec a raději jdou pěšky či si vezmou taxíka.

Článek

„Ředitel dopravního podniku nás vyzval ke konečnému kolektivnímu vyjednávání. Sejdeme se v pondělí ve 14 hodin, kdy by měl být spor o uzavření mzdového dodatku ke kolektivní smlouvě konečně po šesti měsících uzavřen,“ sdělil předseda odborářů DPO Ivo Protivínský s tím, že nicméně stávka dále pokračuje a v pondělí ráno půjdou stávkující zaměstnanci znovu centrem Ostravy a budou blokovat městskou dopravu.

Foto: Denisa Telaříková, Právo

Před ostravským magistrátem se v pondělí ráno sešlo přes 750 zaměstnanců dopravního podniku.

„A doufám, že na ozdravnou procházku k magistrátu půjdeme v ještě hojnějším počtu než v pátek, kdy se nás sešlo necelých sedm stovek,“ dodal odborový předák.

Foto: Denisa Telaříková, Právo

Stávka v Ostravě pokračuje již šestým dnem.

Stávka v pondělí pokračuje již šestým dnem, odboráři dosud požadovali navýšení platů v letošním roce o pět procent. Vedení podniku však stávkujícím nabídlo zvýšení jen o 1,5 procenta. Cesta k dohodě vede podle odborářů v rozložení zvednutí mezd do delšího časového úseku.

Odboráři navrhují rozložení do pěti let

„Navrhujeme rozložení do dvou let, což by mohlo být pro podnik přijatelnější. Nicméně trváme stále na celkovém zvýšení o pět procent, přičemž v roce 2012 by muselo dojít ještě k dalšímu navýšení platů nad inflaci,“ uvedli odboráři. Pětiprocentní navýšení mezd znamená pro rozpočet dopravního podniku jeho navýšení o 40 miliónů korun. Pokud tento návrh obě strany schválí, rozdíl mezi dosud navrhovaným letošním zvýšením mezd ze strany stávkujících a podniku bude jednoprocentní.

Foto: Denisa Telaříková, Právo

Také v pondělí, v šestý den stávky, prošli stávkující dopraváci centrem Ostravy.

Veřejná doprava v Ostravě jezdí od minulé úterní půlnoci podle nedělních jízdních řádů. Páteřní tramvajové a trolejbusové linky jsou i posílené. Větší problémy zažívají lidé cestující po okrajových částech Ostravy, jakými jsou Hrabová, Proskovice, Radvanice či Slezská Ostrava, kde jezdí převážně jen autobusy.

Foto: Denisa Telaříková, Právo

Demonstranti chtějí písemnou záruku města, že jim platy budou navýšeny tak, jak se odpoledne dohodnou s vedením dopravního podniku. Jinak stávku neskončí.

Dopravní podnik přiznal, že  zde měl se zajištěním provozu velké problémy, proto zde od pátečního rána začaly jezdit autobusy konkurenčních firem. Vyjela například Veolia Transport, ale také vozy ČSAD z okolních měst. Pro tyto firmy znamená stávka lákavou příležitost ke zvýšení zisků. Za jeden den stávky tak přichází ostravský dopravní podnik o 700 tisíc korun. Zároveň jej mohou pokutovat postižené obvody, obce a kraj. Za každý nevypravený spoj DPO hrozí penále ve výši 5 tisíc korun.

Výběr článků

Načítám