Článek
Současná dohoda o nepořádání stávek skončí 30. listopadu. „V souladu s tím jsou stávky možné a také nezbytné od začátku prosince. Volkswagen u jednacího stolu rozhodne, jak dlouhý a jak tvrdý konflikt bude – pracovní síla VW v celé zemi je připravena udeřit,“ citovala agentura Reuters odbory.
Stávky mohou být 24hodinové, nebo dokonce neomezené, pokud se management společnosti s odbory v dalším vyjednávacím kole nedohodne, dodala agentura s tím, potenciální stávky budou znamenat díru do produkce Volkswagenu v době, kdy automobilka už tak čelí klesajícím dodávkám a ziskům.
Odborům se nelíbí radikální návrhy vedení automobilky, která plánuje na nákladech ušetřit miliardy eur, aby nezaostala za konkurencí. Toho chce dosáhnout snížením mezd o deset procent, propuštěním tisíců zaměstnanců, a především zavřením některých továren na domácím trhu v Německu. Škrty se týkají hlavní značky koncernu, kterou je právě VW.
Koncern VW zaměstnává po celém světě přibližně 650 tisíc lidí, z toho téměř 300 tisíc v Německu. Pro samotnou značku Volkswagen pracuje v Německu 120 tisíc lidí, přičemž polovina je zaměstnána v hlavním závodě ve Wolfsburgu.
Odbory mají ve Volkswagenu silné postavení. Polovinu křesel v dozorčí radě společnosti drží zástupci zaměstnanců a německá spolková země Dolní Sasko. Ta vlastní 20procentní podíl a často straní právě odborovým orgánům.