Článek
Podle tiskového mluvčího Českých drah Aleše Ondrůje Federace strojvůdců nakonec ustoupila z původních představ o minimálně jednohodinové stávce a po jednání s vedením ČD se rozhodla pro symbolickou stávku v době mimo dopravní špičku od 12:00 do 12:30 hodin.
"Důvody stávky totiž nikterak nesouvisí s Českými drahami jako zaměstnavatelem a není proto jakýkoli důvod, proč by jí České dráhy a její zákazníci měli být postiženi. ČD se stávkou nesouhlasí, ale upřednostňuje situaci řešit dříve, než by způsobila dlouhodobější zmatky na železnici" uvedl Ondrůj. Dráhy cestujícím doporučují sledovat internetové stránky Českých drah www.cd.cz. Obrátit se mohou také na zákaznickou informační linku: 840 112 113.
Ministr dopravy Milan Šimonovský považuje protest za nezákonný. Podle něho by dráhy měly škody, které jim vzniknou, na strojvůdcích nárokovat. Stávka je navíc zbytečná, řekl Šimonovský. Podle něho totiž Senát s největší pravděpodobností kontroverzní paragraf neschválí a vrátí ho Sněmovně k přepracování.
Naopak Odborové sdružení železničářů, což je největší odborová organizace na dráze, sporný paragraf prosazuje. Dušek již dříve uvedl, že strojvůdci, kteří nejsou ve federaci, ale v OSŽ, nebo nejsou odborově organizování vůbec, by byli schopni stávkující strojvůdce nahradit. "Já si myslím, že i kdyby to bylo 24 hodin, tak schopný management s našimi lidmi je schopen jezdit vlakovou dopravu tak, aby to nikoho nepostihlo," prohlásil pro Český rozhlas.
Strojvůdcům se nelíbí připravovaný zákoník práce, který umožňuje zaměstnavatelům uzavírat kolektivní smlouvu jen s nejsilnější odborovou organizací.
V Českých drahách je ale nejsilnější Odborové sdružení železničářů (OSŽ), které pro zaměstnance nepožaduje tak vysoké platy jako slabší Federace strojvůdců. Strojvůdci se proto cítí ohroženi. [celá zpráva]
Stávky na železnici od roku 1993: |
19. května 1993 |
Do výstražné hodinové stávky železničářů organizované Odborovým sdružením železničářů (OSŽ) se zapojilo 217 železničních stanic. Důvodem vyhlášení byla výše mzdových prostředků na rok 1993 pro odvětví dopravy a přepravy. |
4. února 1997 |
Stávka železničářů, která měla trvat 48 hodin, byla několikrát prodloužena. Skončila až 8. února. Hlavním organizátorem bylo OSŽ, které spolu s dalšími odborovými svazy působícími na železnici předložilo několik požadavků (odvolat vedení ČD, zastavit nesystémové kroky na železnici, neuplatňovat sankce vůči stávkujícím, uzavřít dohodu s premiérem o závazku vlády předložit koncepci dopravní politiky). Stávky se zúčastnila zhruba polovina zaměstnanců ČD. Výsledkem byla dohoda mezi OSŽ, ministerstvem dopravy, Správní radou Českých drah a ČD. |
8. března 2000 |
Výstražná patnáctiminutová stávka Asociace samostatných odborů způsobila zpoždění vlaků. Výstražnou stávku vyhlásila ASO na protest proti neřešení sociálních problémů, za které označila nevyplácení mezd zaměstnancům, nezaměstnanost a strach z důchodové a sociální reformy. Stávka železničářů, kteří sami problém s vyplácením mezd neměli, byla solidární. Po stávce vláda odvolala předsedu OSŽ Jaromíra Duška z funkce člena správní rady ČD - Dušek osobně organizoval stávku na železnici, kterou údajně předem s vedením ČD neprojednal. |
16. března 2006 |
Další stávka na železnici by měla začít ve 12:00 a měla by trvat půl hodiny. Stávka se nedotkne provozu rychlovlaků Pendolino, jejichž strojvůdci pouze cestujícím přečtou prohlášení. Strojvůdci chtějí stávkou protestovat proti chystané novele zákoníku práce. |
Zdroj: ČTK |