Článek
„Obrátit se na pracovní soud se Deutsche Bahn vyplatilo,“ řekl personální šéf DB Martin Seiler. Dodal, že dohoda se neobejde bez kompromisů. Součástí dohody je vedle ustoupení od stávky také to, že se dráhy i odbory zavázaly k rychlému a konstruktivnímu vyjednávání.
Obě strany také souhlasí s nápravou minimální mzdy. Ta v Německu činí 12 eur (284 Kč) na hodinu. V případě drah je ale tabulkově nižší, nad minimální výši se dostává jen díky příplatkům.
Stávka měla začít v neděli ve 22:00 a skončit o půlnoci z úterý na středu. Vedení Deutsche Bahn po vyhlášení protestu uvedlo, že během této doby nebude vypraven žádný dálkový spoj. To se mělo týkat i vlakového spojení do České republiky. Vlaky z ČR do Německa měly během trvání protestu končit na českém území. Očekávalo se, že stávka rozsáhle ochromí provoz i regionálních a nákladních spojů v Německu.
Po urovnání sporu dráhy uvedly, že i tak budou muset cestující počítat s omezeními vlakové dopravy. „Společnost DB stojí před velkým úkolem, kdy musí přeplánovat asi 50 000 vlakových spojů a s tím související harmonogramy směn. K tomu je potřeba zadat jízdy do informačních systémů,“ uvedly dráhy. Dodaly, že jasno o jízdních řádech budou mít cestující od nedělního odpoledne.
Určitá omezení zatím očekávají i České dráhy. „Nyní čekáme na podrobnější informace k provozu vlaků mezi ČR a Německem od našich německých partnerů, jak budou schopni po zrušené stávce zajistit provoz vlaku na svém území. Cestujícím doporučujeme sledovat aktuální informace na webu nebo v mobilní aplikaci,“ napsal mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Dopravce očekává, že podrobnosti od německého partnera získá během několika hodin.
Personální šéf DB Martin Seiler označil původně ohlášenou stávku za šílenou, bezdůvodnou a přehnanou. Podle odborů však dosavadní jednání s firmou nevedla k výraznějšímu pokroku.
V březnu vlakovou, autobusovou i leteckou dopravu zastavila čtyřiadvacetihodinová stávka, kterou zorganizovaly společně odbory Verdi a EVG. Na konci dubna pak odbory EVG zastavily železniční dopravu na osm hodin v pátek dopoledne, problémy s provozem ale trvaly po celý den. V obou případech bylo narušeno spojení s Českem, dálkové vlaky končily v poslední stanici na českém území a regionální spoje byly v běžném provozu jen v Česku.