Článek
Například v dubnu se rozhodla od vyhrané zakázky na stavbu obchvatu Jihlavy odstoupit společnost Metrostav Infrastructure. Od smlouvy couvla před podpisem, jelikož za cenu 359 milionů korun, kterou nabídla loni v létě, se podle ní nyní projekt postavit nedá, přičemž s krajem se na navýšení ceny nedohodly.
Ceny stavebních materiálů opět porostou
Obdobný problém mají i další firmy, které se snaží jednat se státem o navýšení cen. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) připustil kompromisy, které by kompenzovaly zdražení vstupů, ale zároveň musí brát ohledy na státní rozpočet.
Problém je u mostů
„Velmi pečlivě sledujeme vývoj cen komodit, jako je armovací ocel, cementy, asfalty, které jsou pro silniční stavitelství důležité. V některých případech je opravdu strmý, chceme s tím pomoci. Jednáme s firmami, jak ten nárůst do budoucna řešit. Aby to bylo v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a nevytvořily se pro někoho nerovné podmínky, a zároveň, abychom reálně pomohli, kde je to třeba,“ řekl v úterý Právu Kupka.
„Záleží nám na tom, aby se investice v ČR nezastavily,“ dodal ministr. Finální dohoda zatím podle něj není, Kupka by ji rád viděl do konce měsíce.
Stavba dálnice Posázavím naráží na tuhý odpor
Podle ministra musí být pomoc navázaná vždy na konkrétní smlouvu a stavbu, musí být jasné, zda se firma například určitým materiálem předzásobila, nebo to nestihla, či to možné nebylo. Kolik bude potřeba peněz navíc ze státního rozpočtu, zatím Kupka nechtěl odhadovat.
Záleží nám na tom, aby se investice v ČR nezastavily
Nejvýrazněji – víc než dvojnásobně – zdražila ocel. Beton a cement o desítky procent, další materiály pak prodražuje doprava kvůli vysokým cenám nafty. Příčinou je hlavně válka na Ukrajině, která je důležitým exportérem železné rudy, a nejistota kolem dodávek ropy z Ruska.
Firmy nechtějí jmenovat konkrétní ohrožené stavby, dokud probíhají jednání, podle informací Práva je problém hlavně u mostů, kde je potřeba víc oceli.
„Společně s investory a dodavateli hledáme řešení projekt od projektu. Oceňujeme konstruktivní přístup ministerstva dopravy a aktivně spolupracujeme na hledání modelu, který zohledňuje reálné náklady,“ řekl Právu Ondřej Šuch ze společnosti Skanska. Podle něj žádnou stavbu zatím zastavovat nemuseli.
Dálnice D35 v úseku Janov–Opatovec má stavební povolení
To, že dopravní stavby podraží o miliardy, připustil tento týden i šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl.
Podnik letos hospodaří s rozpočtem 60 miliard korun, cenový nárůst podle předběžného odhadu Mátla může činit až deset procent.
Podle mluvčího Metrostavu Vojtěcha Kostihy stavební firmy řeší víc problémů, vedle zdražování materiálů i jejich nedostupnost nebo horší kvalitu.
„Nabídky od našich subdodavatelů jsou platné jen několik hodin, maximálně dní. Pak se ceny mění směrem vzhůru. Někdy dodavatelé nejsou schopni materiál dodat,“ řekl Právu Kostiha. Také se jim stalo, že materiál dodaný z Německa měl horší kvalitu než tam prodávaný.
„Smlouvy s investory obecně znají zásah vyšší moci, kam spadá i válka. Problém je, že válka je v třetí zemi, není v ČR, čili někteří advokáti to interpretují tak, že to vyšší moc je, jiní, že to vyšší moc není. Tam je potřeba najít konsenzus a všichni ho samozřejmě hledají. Úplné odstoupení od smlouvy je obrovský problém, protože těžko někde necháte rozestavěný tunel nebo dům. Když takovou věc uděláte, už nikdy nedostanete zakázku. Situace je prostě složitá a strany se musejí dohodnout,“ dodal Kostiha.
ŘSD otevřelo sjezd a nájezd u Písnice, uleví při uzavírce Barrandovského mostu
„Současná situace má dopad na všechny stavby bez ohledu na jejich velikost,“ uvedla mluvčí Eurovie Iveta Štočková. Upozornila, že to není jen otázka peněz. „Dodávky materiálů se protahují a není možné je nahradit jinými, tudíž se může stát, že budeme nuceni některé stavby v realizaci zastavit a nové projekty nebudeme moci zahájit,“ dodala.
Eurovia se podle ní snaží hledat řešení v rámci norem, například co nejvíce využívá recyklované materiály.
Před podpisem je nyní smlouva na stavbu nového Dvoreckého mostu přes Vltavu v Praze, který má postavit firma Strabag za 1,08 miliardy korun. Přitom původně, v loni schváleném tendru Praha počítala s 972 miliony korun. V tomto případě to ještě není tak razantní nárůst.