Hlavní obsah

Stavbu dálnice D3 mohou zkomplikovat vlastníci pozemků

TÁBOR

Stavbu dálnice D3 z Tábora do Bolšic mohou zkomplikovat majitelé pozemků. Zatím se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podařilo skoupit dvě třetiny pozemků. Do roku 2010 by měl být hotový 30kilometrový úsek, jenž bude stát asi 15 miliard korun. Zafinancuje jej soukromá firma, jde totiž o první projekt PPP (Public Privat Partnership), tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru, při výstavbě dálnice v ČR.

Článek

S dalšími vlastníky zatím ŘSD vyjednává. "Pouze v jednom případě máme indikováno odmítnutí již navýšené ceny jednou majitelkou pozemku," řekl novinářům ředitel závodu Praha ŘSD Robert Wolf.

Vyvlastnění pozemku považuje ŘSD za krajní řešení. Případný soudní spor by stavbu oddálil i o několik let. "Současný právní řád není příliš nakloněn majetkoprávní přípravě liniových staveb," podotkl Wolf. Dodal, že ŘSD nyní připravuje podklady pro legislativní změny.

"Dálnice D3 je samozřejmě prioritou vlády. Úsek PPP, o kterém se bavíme, bereme jako pilotní projekt," řekl premiér Mirek Topolánek po návštěvě rozestavěného úseku dálnice u Mezna. Podle Topolánka ale budou náklady nižší, než plánovaných 15 miliard korun. 

Kilometr za 190 miliónů

Kilometr dálnice v Česku stojí zhruba 190 miliónů korun. Stavbu mohou prodražit právě vyjednávání s vlastníky pozemků.

Na jihu Čech je zatím v provozu devítikilometrový úsek D3 od Chotovin k obchvatu Tábora. 

Výstavba dálnice D3 z Prahy přes České Budějovice do Rakouska se trvale potýká s nedostatkem peněz. V případě projektů PPP investor dodá celou stavbu takříkajíc na klíč a za to má po určitou dobu právo vybírat poplatky od uživatelů dálnice.

Výběr článků

Načítám