Článek
Šance na to, aby novela nabyla účinnosti již na jaře, je skutečně velká. Poslanecký návrh Sněmovna loni v listopadu schválila hned v prvním čtení, když pro něj hlasovali poslanci napříč politickým spektrem. A v tomto týdnu novelu podpořil i senátní výbor pro veřejnou správu.
Předkladatelé, jimiž jsou poslanci z klubů ANO, ČSSD, KDU-ČSL, ODS a TOP 09, navrhují místo dosavadních maximálních cenových limitů pro výkup pozemků zavést pevné ceny a omezit bonus za výkup zemědělské a lesnické půdy. Jejich novela má také umožnit, aby stát mohl nakupovat pozemky, které potřebuje směnit za jiné, potřebné pro výstavbu nejen dálnic, ale i železničních tratí a vodních děl.
„Ten poslanecký návrh skutečně umožní zajistit pokračování přípravy výstavby dopravní infrastruktury v České republice bez nějakých vážnějších problémů,“ uvedl už dříve premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).
Pokud teď Senát novelu podpoří a podepíše ji prezident Miloš Zeman, odpadne dosavadní praxe, kdy bylo jen na rozhodnutí investora, zda vlastníkovi pozemku nabídne osminásobek, či dokonce šestnáctinásobek ceny stanovené znalcem. Nově se má totiž u stavebních pozemků odhadní cena vynásobit koeficientem 1,15, což bude pevná cena.
Dál hrozí vleklé soudní spory
Otázka ovšem je, zda to naopak nepovede ke zpomalení výkupu. Pokud totiž vlastník odmítne pozemek prodat, nebude již sice moci licitovat o ceně, ale stát v tom případě bude pozemek moci získat jenom vyvlastněním. A to je soudní záležitost na celé roky.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce proto po vzoru Německa do české legislativy prosadit možnost začít stavět už ve chvíli, kdy ještě nejsou vykoupeny všechny pozemky. Případné spory s jejich vlastníky o výkupní ceně by pak soud řešil až v průběhu výstavby.
Takový princip již obsahoval návrh novely zákona o liniových stavbách, Ťok však tento materiál loni na jaře pro rozpor s ústavou raději stáhl. „Teď je naopak pro potřebnou změnu ústavy poměrně slušná šance, vždyť vcelku příznivě se na takovou možnost dívá i pravicová opozice,“ je přesvědčen Ťok.