Článek
Stanice se měla stát novou konečnou metra B a využít stávajících kolejí vedoucích do zličínského depa. Depo Zličín mělo být jednou z mála povrchových stanic pražského metra a měl u ní vyrůst velký P+R parkovací dům.
Scheinherr, který v minulém volebním období jako pražský náměstek přípravu stanice zahájil, kritizoval, že dopravní podnik musel nyní projekt zastavit, přestože pro něj získal v červnu územní rozhodnutí, v červenci souhlas klíčových magistrátních odborů a podepsal smlouvu s projektantem. Před dvěma lety se také konala architektonická soutěž, v níž uspěl ateliér Petr Stolín Architekt. Stanici zapustil do svahu, aby se její střecha stala veřejným prostorem. Pracoval s přirozeným světlem a zelení, počítal i s uměním.
„Doslova stačilo nedělat nic a Praha mohla do dvou let začít stavět novou stanici. Koalice ODS a Pirátů (a STAN, pozn. red.) zkrátka bohužel neumí projekty rozjíždět, pouze zastavovat. Vyzývám současnou koalici a především radního Zdeňka Hřiba, aby projekt přestal blokovat a zadal práce, které by vedly k získání stavebního povolení!“ rozhořčil se Scheinherr.
Prahu sobě povede Adam Scheinherr
Projekt počítal také s rozšířením zázemí metra, především s novou takzvanou remízovací halou pro odstavení souprav, která dopravnímu podniku chybí. Od toho upuštěno nebylo.
Neuživí se
Hřib k pozastavení projektu uvedl, že z analýzy přínosu investice vyplynulo, „že tato stanice se nyní lidové řečeno neuživí“.
Vedení města v červnu schválilo aktualizaci investic zařazených do takzvaného plánu udržitelné mobility, ve které již stanice není. Podle Hřiba byla důvodem rozhodnutí absence dostatku cestujících.
„Prázdné vlaky by vozily hlavně vzduch při výrazném růstu provozních nákladů. P+R pro 600 vozidel pak vygeneruje maximálně okolo 1000 cestujících, což je méně, než odveze jedna jediná souprava metra. Z tohoto důvodu by na tuto stanici metra ani nepřispěla dotací Evropská unie,“ vysvětloval Hřib.
Nezbytná modernizace
Vlastní stanice byla podle něj z projektu prozatím vypuštěna na návrh dopravního podniku po konzultaci s Institutem plánování a rozvoje. Projekt se tak omezí „pouze na nezbytnou modernizaci depa Zličín s tím, že kolejové řešení do budoucna umožní doplnění stanice Depo Zličín“.
„Využití územního rozhodnutí v budoucnu, až začne tato stanice dávat smysl, tedy není vyloučeno,“ poznamenal Hřib s tím, že projekt P+R na Zličíně se stále řeší, ale v trochu jiné lokalitě.
Scheinherr je naproti tomu přesvědčen, že stavba 62. stanice pražského metra jako nové konečné linky B by měla smysl už teď. „Přiblížila by metro blíž k nově vznikající zástavbě na Zličíně, ve které budou již brzy bydlet tisíce Pražanů,“ uvedl.
Podle dřívějšího vyjádření ředitele dopravního podniku Petra Witowského je především nutné rozšířit zázemí metra. Současná kapacita pro odstavování souprav je zcela naplněna, omezuje to jak zkracování intervalů na lince B, tak případný přesun souprav z linky A.
Navíc se na Zličíně mají testovat automatické soupravy metra pro linku D, bude-li postavena a vlaky bez řidiče pořízeny.