Článek
Aktuálně iniciativa Alternativa středočeské D3 kritizuje, že ŘSD požádalo ministerstvo životního prostředí (MŽP) o prodloužení povolení EIA, které přitom již jednou prodlouženo bylo a je zastaralé. Žádá, aby MŽP žádost zamítlo a nechalo si doplnit podklady pro nové.
Dálniční známky zatím zdražovat nebudou
„Nejde přitom o drobnosti, rozpory mezi aktuálním stavem a jeho popisem v EIA jsou podstatné. Některé obce v daném území doznaly nadpolovičního nárůstu počtu obyvatel. Původní posouzení vůbec nezahrnuje zásadní skutečnosti, např. že byl dokončen IV. železniční koridor, před dokončením je dostavba D4, částečně je modernizována silnice I/3,“ řekl za iniciativu Roman Andres.
Je alarmující, že stát stále trvá ze všech variant řešení na tom nejdražším a nejvíce riskantním
Sdružení usiluje o to, aby se D3 ve středních Čechách vůbec nestavěla, dopravu má usnadnit dokončení obchvatů obcí. Argumentuje i tím, že spojení Praha–České Budějovice zajistí brzo asi 30 kilometrů vzdálená souběžná D4.
Dálnice D10 a D11 čekají noční uzavírky
„Je alarmující, že stát prostřednictvím ministerstva dopravy i přes obrovské aktuální problémy stále trvá ze všech variant řešení na tom nejdražším, nejkomplikovanějším a nejvíce riskantním,“ dodal Andres.
Platnost EIA vydaného v roce 2012 a prodlouženého v roce 2017 o pět let měla skončit začátkem roku 2022. ŘSD ale v listopadu 2021 požádalo ministerstvo životního prostředí o jeho prodloužení. Díky tomu, že ŘSD podalo žádost o prodloužení před vypršením platnosti, stanovisko EIA stále platí.
Provoz na českých dálnicích a silnicích vzrostl od roku 2016 o deset procent
MŽP Právu potvrdilo, že žádost o prodloužení platnosti obdrželo, upozornilo nicméně, že zákon pro vyřízení neukládá žádnou lhůtu. „Pokud MŽP shledá nějaké nedostatky, vyzve oznamovatele k doplnění,“ uvedla mluvčí Dominika Pospíšilová.
Trasa je daná, ČR tu stavbu potřebuje
Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého zatím žádné takové požadavky na doplnění nepřišly.
„Předpoklad realizace stavby je v letech 2026–2029. Skutečný termín zahájení je ovšem závislý na získání všech pravomocných povolení a pozemků potřebných k realizaci. Veškeré správní procesy v rámci územní přípravy však provází velký odpor občanských sdružení a dochází k blokaci a účelovému zdržování všech správních procesů a k odvolávání se proti všem vydaným správním rozhodnutím,“ dodal Studecký.
Značky Stop protisměr oslaví tři roky. Moc nepomohly
Podobu přemostění údolí nad Sázavou by mohla řešit architektonická soutěž, řekl v neděli ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při dobrovolnické akci. Úklid okolí řeky probíhal mimo jiné v okolí Žampachu, což je část Jílového u Prahy. Zde by měl hluboké údolí Sázavy překonávat 113 metrů vysoký most o délce 787 metrů.
Středočeské úseky D3 mají umožnit další spojení Benešovska s Prahou a dopravně odlehčí i dálnici D1. „Trasa je daná, ČR tu stavbu potřebuje. Půjde o to, najít takové technické řešení, aby do krajiny dálnice zasáhla co nejcitlivěji,“ řekl Kupka ČTK.
Středočeská část má měřit 60 kilometrů. Koridor dálnice má být tvořen pěti úseky: Praha–Jílové, Jílové–Hostěradice, Hostěradice–Václavice, Václavice–Voračice a Voračice–Nová Hospoda.