Hlavní obsah

Stavba dálnice D55 dorazila k Bzenci

Sedmadvacet měsíců. To je doba, za kterou stavbaři zhotoví úsek dálnice kolem Moravského Písku na Hodonínsku. V úterý oficiálně zahájili práce na D55, kde s nově započatou akcí současně staví jednadvacet kilometrů dálnice.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Zahájení stavby dálnice kolem Moravského Písku se neobešlo bez poklepání základního kamene.

Článek

„Dnes zahajujeme třetí úsek v řadě v délce 4,1 kilometru. Tím se dostáváme do situace, že máme rozestavěno jednadvacet kilometrů souvislé dálnice. D55 se tak stává jednou z nejrozestavěnějších dálnic v ČR. Současně vstupujeme ze Zlínského do Jihomoravského kraje. Úsek po dokončení pomůže celé oblasti,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl.

Jedná se o část, která odvede tranzitní dopravu kolem Moravského Písku a dočasně se napojí na silnici I/54 na kraji Bzence. „Za Moravský Písek stavbu jednoznačně vítáme. Uleví se nám a snad odpadnou i situace, kdy přes přejezd v obci projede tu kamion, tu autobus těsně před vlakem,“ řekl Právu starosta Moravského Písku Leoš Filípek (nezávislý).

D55 se tak stává jednou z nejrozestavěnějších dálnic v ČR
Radek Mátl, ředitel ŘSD

Podle Mátla zahájený úsek neobsahuje nestabilní či jinak problémové území, takže práce by neměly narazit na komplikace. „Dálnice ale povede po vysokých náspech, musíme navézt na 400 tisíc kubíků zeminy. To bude náročné,“ upozornil Mátl. Naopak úsek od Babic ke Starému Městu stavbařům dělá starosti a ŘSD avizuje nedodržení termínu. „Dokončení na jaře roku 2024 nebude pravda, máme tam komplikace, z nichž největší souvisí s přemostěním železnice. Předpokládáme dokončení v závěru roku 2024,“ řekl Mátl.

Dobré zprávy hlásí ŘSD i v pokračování D55 od Bzence k Břeclavi. Po třech letech snah prodloužilo ministerstvo životního prostředí platnost studie EIA o pět let, a silničáři tak mohou pokračovat v přípravě stavby dálnice územím Bzenecké Doubravy. Ta je současně ptačí oblastí a projekt dlouhodobě torpédovali ekologičtí aktivisté. Požadovali stavbu dálnice jako tunelu, nakonec ale vznikne jako galerie, tedy zastřešená, ale ne zcela uzavřená komunikace.

V Jaroměři začala stavba nového obchvatu

Ekonomika

„Byť nemáme geotechnické průzkumy na stavbu, neznáme podloží, které musíme důkladně prozkoumat pro stavbu zastřešení, myslím, že do dvou let to zvládneme a do roku 2025 až 2026 bychom mohli připravit do realizace dvanáctikilometrový úsek po konec Bzenecké Doubravy,“ míní Mátl.

Od Rohatce ke křížení D55 a D2 u Břeclavi ŘSD větší komplikace nečeká, víceméně se bude jednat o dostavbu další části k existující silnici I/55. Ta se tak promění bez náhrady v dálnici, což přinese překvapení obcím v sousedství. „Budeme stávající obchvatovou silnici měnit na dálnici, takže se může řada lidí na cestách vrátit do obcí, že buď nechtějí po dálnici, nebo nemají dálniční známku,“ upozornil Mátl na skutečnost, že v některých obcích a městech nejspíše vzroste provoz.

Výběr článků

Načítám