Článek
K takřka čtvrtinovému nárůstu objemu zakázek došlo i přes mírný pokles jejich počtu o 6,5 procenta na 4 242 zadaných zakázek. Průměrná cena zakázky tak letos vzrostla.
Vyplývá to z aktuálních údajů zveřejněných na konci září ve Věstníku veřejných zakázek, které analyzovaly společnosti CEEC Research, NESS a Komora administrátorů veřejných zakázek (KAVZ).
Ředitelství silnic za ostatními zaostává
V průměru necelou čtvrtinu zakázek z celkového objemu zadala v období od začátku roku Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) společně s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). U SŽDC šlo o zakázky za 13,2 miliardy korun, v loňském roce přitom byla tato částka o 28 procent nižší. To ŘSD si oproti prvním devíti měsícům minulého roku pohoršilo o šest procent na 7,6 miliardy korun.
"Personální nestabilita v některých státních úřadech a organizacích je příčinou pomalého vypisování, ale i zadávání veřejných zakázek," upozornil na situaci hlavně v ŘSD business manager společnosti Ruukki ČR a SR Branislav Bačo.
V čele ŘSD se v krátké době vystřídalo několik ředitelů. Ministr dopravy Antonín Prachař koncem září zrušil výběrové řízení na nového ředitele s tím, že ŘSD povede nadále pouze pověřená generální ředitelka Soňa Křítková. [celá zpráva]
Část zakázek se ruší
Nárůst veřejných zakázek na výstavbu a rekonstrukce je podle stavařů pozitivním faktem.
"Tuto skutečnost ale bohužel negativně ovlivňuje několik faktorů. Jedním je enormně dlouhá prodleva mezi vypsáním zakázky a jejím zadáním, tím dalším je neustálé soutěžení na nejnižší cenu a v neposlední řadě pak letošní nešvar, že v průměru každá pátá vysoutěžená veřejná zakázka je nakonec zrušena. Tyto aspekty se velice negativně odráží v ekonomice společností ve stavebnictví," upozornil provozní ředitel společnosti Schindler pro Českou republiku Vladimír Steiner.
Stavebnictví patří k oborům, které nejvíce zasáhla nedávná ekonomická krize. Stavaři od roku 2008 přišli o 443 miliard korun, což je obrat za jeden rok. Podle analýzy statistických dat za tu dobu zkrachovalo 41 větších firem, o práci v sektoru přišlo až 50 tisíc lidí. Jedním z důsledků krize je výrazný pokles cen ve veřejných stavebních tendrech.