Článek
„Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takového od vedení společnosti nikdy nezaznělo,” uvedla firma.
Skupina přitom nedávno rozjela kampaň za záchranu letecké společnosti SOS.smartwings.com. V ní kromě úvěrů hovoří o dalších možnostech pomoci dopravcům – o státní subvenci, kapitálovém vstupu státu do společnosti, znárodnění (respektive úplném převzetí) a o nákupu akcií společnosti.
Úvěr od státu nebo garance za úvěr u komerční banky jsou podle firmy od počátku jedinou variantou žádané pomoci.
Znárodnění ČSA nic neřeší, říká ekonom
„Důvodem, proč se společnost, která do této doby byla zdravá a nikdy stát o pomoc nežádala, obrací na stát, je fakt, že pro aerolinky je dnes velmi těžké získat nové půjčky na bankovním trhu,” stojí v prohlášení.
Využití programů Covid I a Covid II, které jsou určeny pro podporu provozního financování malých a středních podniků, nejsou možné kvůli velikosti společnosti, poskytovaných garancí a částek poskytovaných těmito fondy.
Možnost odkupu letecké skupiny v neděli připustil ministr Havlíček. Vstup do společnosti na úrovni stoprocentního podílu by podle něho musel být za částku blížící se nule, záchrana společnosti by nicméně stát vyšla na nízké miliardy korun. Zároveň však nevyloučil také možnost pomoci prostřednictvím individuální bankovní záruky.
Ryanair čeká ztrátu 200 milionů eur, na některých letištích by mohl skončit
Myšlenku na převzetí aerolinek státem přitom kritizuje řada ekonomů. „Do aerolinek budeme muset dál lít peníze všichni, zatímco pro cesty z Prahy budeme volit Ryanair, Wizzair či Easyjet. Pokud by firma měla hodnotu nikoli záporných, nýbrž kladných miliard, již by ji soukromý investor koupil,” varuje hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň s tím, že koupě dává smysl pouze „za dostatečně zápornou cenu”.
Peníze v podobě záruky za úvěr by podle něj měly podobný osud jen s tím rozdílem, že stát by za ně nedostal vůbec nic.
„Smartwings ani ČSA nejsou strategickou firmou. Tou by čistě teoreticky v extrému mohla být Alitalia, která v Itálii zajišťuje vnitrozemskou dopravní obslužnost. To není náš případ a není ani žádná strategická destinace, kam bychom se nedostali s jinou společností,” dodal ekonom.
Chce stát zachraňovat Smartwings? Každý říká trochu něco jiného
„Letecký trh v Evropě se po pandemii promění. Společností na chvíli ubude - což bylo jasné již léta a pandemie to jen urychlí. Na jejich místa přijdou noví dopravci a budeme létat ještě levněji. To je kouzlo jednotného evropského trhu, který v letectví zatím bohužel fungoval jen omezeně,” uzavřel Bartoň.
Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.