Hlavní obsah

Státu patřit nechceme, zájem máme o úvěr, dušují se Smartwings

Novinky, ČTK, bož
Aktualizováno

Letecká společnost Smartwings Group prý nemá zájem o majetkový vstup státu. Skupina to uvedla v pondělním prohlášení. Společnost, která vlastní aerolinky České aerolinie (ČSA) a Smartwings, upřednostňuje úvěr nebo státní garance za úvěr. Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) přitom v neděli uvedl, že by stát mohl koupit až 100procentní podíl.

Foto: Smartwings Group

Boeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings

Článek

„Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takového od vedení společnosti nikdy nezaznělo,” uvedla firma.

Skupina přitom nedávno rozjela kampaň za záchranu letecké společnosti SOS.smartwings.com. V ní kromě úvěrů hovoří o dalších možnostech pomoci dopravcům – o státní subvenci, kapitálovém vstupu státu do společnosti, znárodnění (respektive úplném převzetí) a o nákupu akcií společnosti.

Úvěr od státu nebo garance za úvěr u komerční banky jsou podle firmy od počátku jedinou variantou žádané pomoci.

Znárodnění ČSA nic neřeší, říká ekonom

Ekonomika

„Důvodem, proč se společnost, která do této doby byla zdravá a nikdy stát o pomoc nežádala, obrací na stát, je fakt, že pro aerolinky je dnes velmi těžké získat nové půjčky na bankovním trhu,” stojí v prohlášení.

Využití programů Covid I a Covid II, které jsou určeny pro podporu provozního financování malých a středních podniků, nejsou možné kvůli velikosti společnosti, poskytovaných garancí a částek poskytovaných těmito fondy.

Možnost odkupu letecké skupiny v neděli připustil ministr Havlíček. Vstup do společnosti na úrovni stoprocentního podílu by podle něho musel být za částku blížící se nule, záchrana společnosti by nicméně stát vyšla na nízké miliardy korun. Zároveň však nevyloučil také možnost pomoci prostřednictvím individuální bankovní záruky.

Ryanair čeká ztrátu 200 milionů eur, na některých letištích by mohl skončit

Ekonomika

Myšlenku na převzetí aerolinek státem přitom kritizuje řada ekonomů. „Do aerolinek budeme muset dál lít peníze všichni, zatímco pro cesty z Prahy budeme volit Ryanair, Wizzair či Easyjet. Pokud by firma měla hodnotu nikoli záporných, nýbrž kladných miliard, již by ji soukromý investor koupil,” varuje hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň s tím, že koupě dává smysl pouze „za dostatečně zápornou cenu”.

Peníze v podobě záruky za úvěr by podle něj měly podobný osud jen s tím rozdílem, že stát by za ně nedostal vůbec nic.

„Smartwings ani ČSA nejsou strategickou firmou. Tou by čistě teoreticky v extrému mohla být Alitalia, která v Itálii zajišťuje vnitrozemskou dopravní obslužnost. To není náš případ a není ani žádná strategická destinace, kam bychom se nedostali s jinou společností,” dodal ekonom.

Chce stát zachraňovat Smartwings? Každý říká trochu něco jiného

Ekonomika

„Letecký trh v Evropě se po pandemii promění. Společností na chvíli ubude - což bylo jasné již léta a pandemie to jen urychlí. Na jejich místa přijdou noví dopravci a budeme létat ještě levněji. To je kouzlo jednotného evropského trhu, který v letectví zatím bohužel fungoval jen omezeně,” uzavřel Bartoň.

Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.

Související témata:

Související články

Schillerová: Nejlepší by bylo koupit ČSA

Bylo by nejlepší, kdyby stát koupil České aerolinie (ČSA). V rozhovoru pro úterní Hospodářské noviny to uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO)....

Znárodnění ČSA nic neřeší, říká ekonom

Od chvíle, kdy vypukla koronavirová krize, se hovoří o možném vstupu státu do Českých aerolinií (ČSA), které patří do skupiny Smartwings. Ministryně financí...

ČSA obnovují provoz prvních tří linek

České aerolinie (ČSA) v pondělí po více než dvou měsících obnovují pravidelný provoz. Jejich letadla poletí do francouzské Paříže, německého Frankfurtu nad...

Výběr článků

Načítám