Hlavní obsah

Státní Mero a Orlen Unipetrol uzavřely novou smlouvu o přepravě ropy

3:20
3:20

Poslechněte si tento článek

Státní společnost Mero ČR a rafinérská Orlen Unipetrol uzavřely novou smlouvu o přepravě a úschově ropy. Nový kontrakt na dobu neurčitou aktualizuje po devíti letech podmínky zejména technologických, distribučních a ekonomických parametrů spolupráce. V tiskové zprávě o tom v pátek informovala firma Mero. Podmínky nové smlouvy neuvedla.

Foto: Vít Šimánek, ČTK

Centrální tankoviště ropy společnosti Mero v Nelahozevsi

Článek

Státní provozovatel ropovodů dosavadní smlouvu z roku 2016 vypověděl předloni. Podnik žádal, aby smlouva reflektovala nárůst nákladů a další vývoj v oblasti. Smlouva následně po výpovědní lhůtě vypršela koncem loňského května. Dodávky ropy však až dosud pokračovaly za dočasně stanovených podmínek.

„Nová smlouva o přepravě ropy zajistí Česku bezpečnější a stabilnější podmínky pro přepravu a zásobování ropou. Původní smlouva, uzavřená v roce 2016, už zdaleka neodpovídala technologické ani ekonomické situaci na trhu,“ uvedl generální ředitel Mera Jaroslav Pantůček.

V novém kontraktu jsou podle něj tři zásadní zlepšení. „Tím prvním je aktualizace technologických parametrů přepravy ropy, a to včetně zohlednění nové přepravní kapacity ropovodu TAL. Nová smlouva již pracuje s naším plánem odstřihnout se od ruské ropy a plně zásobovat Česko západní cestou přes ropovod TAL a IKL. Druhá změna se týká valorizace přepravních poplatků tak, aby odpovídaly aktuální situaci na trhu, a třetí důležité plus je prodloužení nominační lhůty množství ropy k přepravě, což přináší větší míru flexibility pro obě smluvní strany včetně snížení administrativní zátěže,“ popsal Pantůček.

Zásoby plynu v ČR jsou výrazně nižší než před rokem

Ekonomika

Šéf Orlen Unipetrol Mariusz Wnuk upozornil, že litvínovská rafinerie společnosti je na přechod k novým ropným směsím technologicky připravena. „Po navýšení kapacity ropovodu TAL je uzavření této smlouvy dalším významným krokem na cestě k přechodu k novým ropným směsím v České republice,“ dodal Wnuk.

Česko v současnosti odebírá ropu z východu ropovodem Družba a také západní cestou ropovody IKL a navazujícím TAL. Mero nedávno ohlásilo dokončení technologických úprav na rozšíření italského ropovodu TAL, které zvýšily jeho kapacity. Nyní na projektu pokračují testy a certifikace. Navýšení kapacity TAL podle Mera umožní ČR přejít v případě výpadků ruské ropy z ropovodu Družba na plné zásobování ropou západní cestou.

Česko se má podle současných plánů od ruské ropy odstřihnout v polovině letošního roku. Kapacita západních ropovodů dosáhne až osmi milionů tun ropy ročně, což zcela pokryje spotřebu rafinerií v Česku.

V roce 2023 přiteklo do českých rafinerií 7,4 milionu tun ropy. Zhruba 58 procent předloňského dovozu tvořila ropa z ropovodu Družba, který vede z Ruska. Statistiky za loňský rok zatím nejsou k dispozici.

V Číně a Indii pozastavili nákup ruské ropy. Sankce prodražily dopravu

Svět
Související témata:

Výběr článků

Načítám