Článek
"Potvrdila se tak naše prognóza z počátku roku, že dopravci budou nárůst nákladů v důsledku zvýšení DPH a spotřební daně u pohonných hmot řešit logicky - přesunem tankování do zemí, kde je nafta výrazně levnější než v ČR," uvedl výkonný ředitel české pobočky DKV Ondřej Pavlík.
Cena nafty v ČR vzrostla od začátku roku v důsledku zvýšení DPH a spotřební daně ale i růstu cen ropy na světových trzích o 14,8 procenta.
Největší zájem o tankování projevili tuzemští dopravci na Slovensku, které se po poměrně výrazném snížení spotřební daně stalo z tohoto hlediska atraktivní zemí a zaznamenalo nárůst o 130 procent. Na Slovensku je průměrná cena nafty nižší proti Česku o sedm procent, ve Španělsku o osm procent, v Polsku o téměř 11 procent a v Lucembursku o 14 procent.
Ceny nafty ve vybraných zemích Evropy | |
---|---|
země | průměrná cena v 18. týdnu (v Kč/l) |
Česká republika | 31,21 |
Slovensko | 28,38 |
Polsko | 28,38 |
Rakousko | 29,41 |
Norsko | 37,93 |
Velká Británie | 36,38 |
Švédsko | 33,54 |
Německo | 32,50 |
Řecko | 32,50 |
Dánsko | 32,25 |
Itálie | 32,25 |
*ceny přepočteny podle kurzu 25,80 Kč/EUR. Údaje o cenách převzaty ze stránek německého automoto klubu. |
Trend přesunu tankování bude podle analýz DKV nadále pokračovat. Potvrzuje to i anketa, kterou DKV uspořádala mezi svými zákazníky. Vyplývá z ní, že až 78 procent dopravců plánuje nebo již začalo tankovat v zahraničí.
Náklady na pohonné hmoty podle Pavlíka tvoří až 35 procent provozních nákladů dopravců a jakákoliv úspora v tomto směru má tedy pro dopravce za současné obtížné ekonomické situace mimořádný význam.